keskiviikko 26. toukokuuta 2010

Kasteen Ongelmallinen Kehys. Ajatuksia Kasteesta

Ajatuksia Johanneslaisesta kasteesta, joka oli Vanhanliiton viimeinen hetki katua ja tehdä parannus. Kristillinen Kaste sekoitetaan joskus Johanneksen kasteeseen. Varsinkin sen suoritus tavan takia. Alussa tahdon heti huomattaa, että Johanneksen kaste edusti vanhan liiton viimeisiä täyttymyksiä jossa Profeetta Johannes Kastaja edusti huutoa erämaassa. Johannes joka oli suurin ihmisestä syntynyt, mutta pienin Jumalan valtakunnassa. Pietistinen teologia ja uudet uskonnolliset suuntaukset ovat pyrkineet romuttamaan Lasten kastamista. Ei siksi että se olis teologisesti hatara, vaan uuden uskonnonvapaus lain silmin. Onko nyt käymässä niin että laki ei salli lasta osaksi Kristillistä kirkkoa, ennen hänen 18 ikävuotta? Mm Ruotsissa on tästä käyty keskustelua. No Seuraavaksi joitain ajatuksia asiasta, ja näkemyksiä joilla perustelen Miksi Johanneslainen kaste ei ole kristillinen.
Matt. 3:11
Minä kastan teidät vedellä parannukseen, mutta se, joka minun jäljessäni tulee, on minua väkevämpi, jonka kenkiäkään minä en ole kelvollinen kantamaan; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella.

Näillä sanoilla Johannes erotti oman toimintansa Jeesuksen toiminnasta, joka tulisi täyttymään hänen Taivaaseen astumisen hetkellä ja kun hän antaa Pyhän Hengen Kirkolle Helluntaina.
Jeesus itse Läsnä kasteessa aina.

Johanneksen kasteen erityisluonto erottuu myös Juutalaisesta "proselyytti kasteesta"
Johanneksen kaste ei antanut kellekkään muulle kuin Jeesukselle Pyhän Hengen.
Matt.3:11-17.
Apostolit joutuivat odottamaan Pyhää henkeä Helluntaihin asti
ja Jeesuksen Ylösnousemuksen jälkeiselle ajalle.
Joh 20:22
Ja tämän sanottuaan hän puhalsi heidän päällensä ja sanoi heille: "Ottakaa Pyhä Henki.
Ap.t. 2:4-5.
Ja he tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyiksi ja alkoivat puhua muilla kielillä, sen mukaan mitä Henki heille puhuttavaksi antoi. Ja Jerusalemissa asui juutalaisia, jumalaapelkääväisiä miehiä, kaikkinaisista kansoista, mitä taivaan alla on.

Myös Proselyytit saivat Pyhän Hengen vasta helluntaina, ei silloin kuin Johannes kastoi heitä.
Proselyytit olivat pakanuudesta juutalaisuuteen kääntyneitä.
Heidän lapset kastettiin myös ja heillä oli "kummeja"
Proselyytti oli kuitenkin Kultillinen kaste ja enemmän nk nykyään kutsumme tapa uskovaisuudeksi. (helleeninen Juutalaisuus)
Siksi Johannes, vanhanliiton viimeinen profeettaa julisti parannusta, jotta Jokainen vanhanliiton jäsen pystyisi tulemaan hurskaaksi Vanhanliiton sanelemalla tavalla.
Jeesus otti kasteen Johannekselta jotta, hän täyttäisi sen mitä piti.
Jeesus Täytti Koko Vanhanliiton niin teoilla kuin profetioissa.
Gal.4:4,5.

Ap.t.19:2-3.
Ja hän sanoi heille: "Saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon?" Niin he sanoivat hänelle: "Emme ole edes kuulleet, että Pyhää Henkeä on olemassakaan". Ja hän sanoi: "Millä kasteella te sitten olette kastetut?" He vastasivat: "Johanneksen kasteella".

Johanneksen kaste oli myös teko jonka ihminen teki. Kristillinen kaste on Jumalan teko ihmisille, missä hän antaa kastettavalle Pyhän Hengen ja lupauksen syntien anteeksiannosta ja hyvästä omastatunnosta.
1.Piet.3:21.
Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena - joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta - Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta,

Kasteen teko luonnehan juuri tähtää siihen, että ihminen uskoo tekevänsä ja saavansa jotain. Kaste ei myös poista Perisyntiä nk Rooman kirkko opettaa, vaan mitätöi tämän vaikutuksen.
Toki Ihminen niin lapsi kuin aikuinenkin tekee syntiä kasteen jälkeen.
Mutta kaste tässä tapauksessa toimii uskon vapauttaja, johon jokainen voi halutessaan nojautua. Kaste antaa meille hyvänomantunnon.

Jumalan valtakunta avattiin pakanoille vasta Helluntaina ja sen jälkeen kun Kristus oli noussut taivaaseen. Kristillinen kirkko sai avaimet hoitaa Kristuksen antamaa tehtävää.
Johanneksen kaste ei ollut kristillinen kaste.
Sadanpäämies Cornelius oli Proselyytti. Mutta hänkin sai Kristillisen kasteen myöhemmin, nk koko hänen perheensä. Ap.t.10.

Jeesus avasi Seurakunnan yhteyden lapsille ja seurakunta on uskovat
ja osa Kristuksen ruumista.
Mar.10:14.
Näin ollen Lapset tulevat seurakunnan yhteyteen kasteen kautta.
Voiko olla loogista, että perhe kuuluu kirkkoon ja lapset eivät? Onko lapsilla joku toinen pelastusyhteys jota me emme tiedä.

Onko ns; Uskonratkaisu se ongelma? Johanneslainen teologia, kutsu parannukseen ja puhdistukseen.
Eivätkö lapsen vanhemmat usko, että Heidän pienokainen on osa Jumalan seurakuntaa ilman suu sanallista tunnustusta.
Perisynti on aikuisessa ja lapsessa. Eikä ihmisen teot ja tekemättä jättämiset siihen vaikuta. Kasteen ja seurakuntaa liittymisen ongelmaksi tulee siis se, että toinen tekee teon ja toinen ottaa vastaan lahjan jolla ihminen liitetään Kristuksen armonpiiriin syntymästä saakka.
Kristuksen valtapiiri on liitossa.
Uusiliitto ja syntien anteeksiantamus tulee kasteessa sinetöidyksi.
Pyhä henki on vedessä ja Hengessä. Ei jaoteltuna.
Vedestä Ja Hengestä. Joh.3:5.
Niin kuin me näkymättömällä tavalla tiedämme olevamme Kristuksen vallan alla, ilman tekoja, on lapsi seurakunnan ja armon yhteydessä ilman omaa vastausta.
Vanhemmat jotka ovat lapsestaan vastuussa vastaavat hänen puolesta.
2.Kor. 5:7 sillä me vaellamme uskossa emmekä näkemisessä.

Kasteen sakramentti. Kun sana yhtyy aineeseen, niin saamme armonvälineen.
Armon välinen on meille vesi johon yhtyy sana, joka luo sakramentin.
Sakramentin Pyhyys ei ole vesi, vaan veteen liitetty sana.
Jeesus sanoi minun sanani on
Henki Ja Elämä. Joh.6:63.
Vesi Oli vanhassa liitossa myös liiton ja pyhityksen väline. silloinkin oli armon välineet.

Miksi tarvitsemme näkyviä merkkejä. Jotta silmissämme konkretisoituu sana,
Me tarvitsemme näkyviä merkkejä. Kuten Ehtoollinen
Joka on Kristuksen Tosi Liha Ja Tosi Veri.
2.Moos. 29:4 Tuo sitten Aaron poikinensa ilmestysmajan ovelle ja pese heidät vedellä.
4.Moos. 8:6-7. "Ota leeviläiset israelilaisten keskuudesta ja puhdista heidät. Ja puhdistaaksesi heidät tee näin: Pirskoita heihin synnistä puhdistavaa vettä....

Henki yhdistetään veteen jo Vanhanliiton aikana.
Hes. 36:25-27. Ja minä vihmon teidän päällenne puhdasta vettä, niin että te puhdistutte; kaikista saastaisuuksistanne ja kaikista kivijumalistanne minä teidät puhdistan. Ja minä annan teille uuden sydämen, ja uuden hengen minä annan teidän sisimpäänne. Minä poistan teidän ruumiistanne kivisydämen ja annan teille lihasydämen. Henkeni minä annan teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne.

Uudessa Testamentissa esiin nousee sama käsitys. Nyky ihmisen on ehkä vaikea ymmärtää ja päätellä miksi Jumala toimii näin, eikä tämä ole pakanallista ajatusta.
No jos tämä pakannallista, niin kohta on myös ehtoollinenkin.
Onhan se sairasta syödä ja juoda Herramme Ruumis jaVeri.
Rationaalinen päättely ei ole aina viisauden ja totuuden mitta, vaan Jumala toimii erinäisten asioiden kautta. Ja Kuten kasteessa Vesi elementtinä on raikas, ja puhdistava.
Se on oikein hyvä kuvaamaan kasteen sisältöä.

Joh. 3:5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
Joh. 6:63 Henki on se, joka eläväksi tekee; ei liha mitään hyödytä. Ne sanat, jotka minä olen teille puhunut, ovat henki ja ovat elämä.

Ef. 5:26 että hän sen pyhittäisi, puhdistaen sen, vedellä pesten, sanan kautta,

Tit. 3:5 pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta,
1.Joh. 5:6-8. Hän on se, joka on tullut veden ja veren kautta, Jeesus Kristus, ei ainoastaan vedessä, vaan vedessä ja veressä; ja Henki on se, joka todistaa, sillä Henki on totuus. Sillä kolme on, jotka todistavat: Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme pitävät yhtä.
Kasteessa tapahtuu aina uudesti syntyminen, oli kyseessä aikuinen tai lapsi.

Uuden testamentin kertomuksissa myös noita mies ”simon” saa kasteen eikä häneltä kysytä kovinkaan syvällisesti uskon kysymyksiä. Ei edes silloin kun hänet huomataan väärä mieliseksi. Tämänkään jälkeen häntä ei kehoiteta kasteelle uudestaan.

Uusi testamentti ei myöskään tunne sellaista individualistista katsontakantaa mitä me tunnemme tänä päivänä. Ihminen katsottiin yleensä yhteisön kautta.
Siksi perheen pää vastaa koko perheensä puolesta jopa koko huonekuntansa puolesta.
Myös Kaste kysymyksissä, Meidän kulttuurissa vaikuttaneet näkemykset ja filosofiset ajatukset ovat erityisesti vaikuttaneet pietistiseen teologiaan ja myöhemmin karismaattiseen ja ratkaisu kristillisyyteen joka vie meidät pois yhteisö ajatuksesta.
+

Kasteen Muoto ja suoritus tapa ei muutenkaan ole yksiselitteinen, koska sana "kastaa"
baptizo bap-tid'-zo. Merkitsee Pesemistä ja pesemisen yhteydessä tapahtuvaa upottamista.
Suomeksi sanottuna kyseessä oli leeviläinen pesutoimitus.
Leeviläiset pesivät ja värjäsivät kankaita, siitä tulee nimitys, joka koeen kreikaksi on baptizo.

Siksi kastetta ei voi vain verrata, Room.6:4, yheydessä sanottuun hautaamiseen.
UT esiintyy myös yhteydet.
Syntien Pois peseminen. Ap.t. 22:16.
Pyhän Hengen vuodattamista. Tiit.3:5,6.
Kristuksen verellä vihvomista. Hepr.10:22. Kts myös ja vertaa. 2,Moos.24:8. Hepr,9:19, 1.Kor.10:2.

Kasteeseen kuuluu myös aina vesi. Ja UT esiintyvät kohdat jossa kastetaan Jeesuksen nimeen, eivät pois sulje tai kumoa kastetta, Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen... suoritettua.
Sillä Nämä eivät ole Mitään kaste kaavoja joita apostolit asialla tarkoittivat.
Jeesus Itse sanoin, että kastettava Isän Ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19.
Tässä on myös pojan osuus. Kristuksen nimi on kaikki kaikessa.

Didache puhuu myös näiden eri muotojen puolesta. Ei ole vain yhtä oikeaa tapaa kastaa, vaan keste on käsky, kastakaa. Matt.28:19.
Ei ole myöskään oikein sekoittaa Johanneslaista kastetta Kristilliseen, joka syntyi helluntaina 33jkr. Koska Tällöin syntyi myös kirkko. Johanneksen kaste oli kaste parannukseen, Johannes haki viimeisiä katuvia "vanhanliiton" miehiä tällä puhdistavalla kasteella.

Professori Jukka Thurén On selittänyt, että Matteuksen kaste kohta, Isän Ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Matt.28:19. Olisi lainattu Didkhesta. Koska hänen Mukaan Matteuksen evankeliumi on alunperin kirjoitettu hepreaksi toisin sanoen aramean murteella, jonka sitten Matteus olisi myöhemmin kääntänyt Koeen Kreikaksi. Mutta se ei silti todista, että asetus olisi näin, koska didache on myöhemmin kirjoitettu mitä matteuksen evankeliumi.

Kasteen Merkitys On Tärkeä kaikille Kristityille ja siksi intohimo myös sen oikeaan tulkintaan on suuri. Toki koko Raamattu antaa meille hyvin monenlaisen ja rikkaan tavan lähestyä Kasteen teologiaa, rikkomatta sen Pyhyyttä.
Niin kuin Jumalan kansa Kulki läpi punaisenmeren, niin myös Kristityt Jumalan kansana kulkevat kasteessa kohti Jumalan Valtakuntaa.

1.Kor.10:2. ja saivat kaikki kasteen Moosekseen pilvessä ja meressä

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti