torstai 25. kesäkuuta 2009

Helvetti?


Kaikki tuntevat tämän sanan Helvetti. Suurinosa kristikunnasta virallisesti opettaa tätä oppia, ikuinen tuli johon menevät ne jotka eivät pelastu.
Helvetti on ikuinen piina joka on vastakohta taivaan autuudelle.

Helvetti on lainasana germaanisesta kielestä, hel, hell, hölle.
Sanan merkitys on aikojen saatossa saanut siis oman leimansa.

Uuden testamentin kirjoittajat käyttivät sanaa, αδης(haades),
joka myös muistuttaa läheisesti
antiikin ajan kreikan haadeksesta joka oli paikka johon ihmiset menivät kuollessaa.
Uudessa testamentissa esiintyy myös toinen termi γεενναν (gehenna)
joka on heprean kielestä, jolla vanha testamentti kirjoitettin, se tarkoittaa sanatarkasta hinnomin laaksoa jossa poltettiin ruumiita ja roskia jottei taudit ja muut leviä kaupunkiin. Hinnomin laakso eräänlainen kaatopaikka.
Kolmas sana joka uudessa testamentissa yleensä käännetään helvetiksi on termi
ταρταρωσ (tartaros) syvyys 2.piet.2:4.
Jos alkuteksteissä esiintyy kolme eri sanaa termille helvetti, niin miksi niitä ei sitten käännetä niiden oikeisiin muotoihin.

Vanhatestamentti käytti vastaavasti termiä שאול (sheh-ole) Job.14:13.
jonka myös septuaginta tässä kääntää haades, eli sheol on hauta, on vaastaava termi uuden testamentin haadekselle, Septuaginta oli vanhatestamentti joka oli käännetty kreikaksi n 200 ekr, joka myös toimi ensimmäisenä raamattuna kristityille josta myös termi haades tulee.

Ihmistenkäyttämät termit ja kulttuuri ympäristö vaikuttaa monesti sanan sisältöön, mitä sillä tarkoitetaan.
raamatun käännöstyössä on otettu myös huomioon tällaiset asiat ja haettu vastaavaa termiä omasta kielestä, mille kielelle sitä on sitten käännettykkään. meillä mm tuonela, manala.
Kielenkäytön ongelmä on kuitenkin sen viitekehys,
eli mitä mielikuvia se herättää nykyään, ja mitä sillä sanalla on alunperin haettu, kun raamattua on kirjoitettu, jos sitä ei tiedetä, niin on mentävä tekstiin ja tekstiyhteyteen, tässä tapauksessa raamatun äärelle.

Mitä kuolemassa tapahtuu. nykyinen kristillinen tulkinta on sekoitus pakanallista ja filosofista ajattelua, jossa ihminen pitää sisällään sielun joka jatkaa olemassa oloaan kuoleman jälkeen.
Juutalainen perinne eli se joka on vanhassa testamentissa puhuu siitä, että ihminen on kokonaisuutena elävä sielu ja näin ei erota sielua ja rumista.
Kristityt olivat alkujaan juutalaisia ja oppivat kuoleman jälkeisen tilan vanhasta testamentista.

Helleeninen vaikutus toi kuitenkin mukanaanopin sielunkuolemattomuudesta.
Roomalaiskatolinen kirkko opettaa ja ortodoksinen myös, että kuolleet kristityt ovat taivaassa ja niitä voi rukoilla (pyhimykset).
Prtestanttinen ja luterilainen tulkinta ei vastaa niin sanottuun välitila oppiin milläänlailla ja on siten antanut kansanomaisten uskomusten elää rinnakkain kristillisen näkemyksen kanssa, joka on omalta osaltaan harhaanjohtava julistuksen kannalta.
Heluntai kirkko ja vapaat suunnat käyttävät myös vahvasti helvettiä omissa julistuksissaan.

Raamatunkanta on otettava raamatusta ei muualta, ensimmäinen on vastaus on se, että helvetti on ikuinen, raamattu vastaa tähän näin.

Miik.7:18.
Jumala, onko sinun vertaistasi! Sinä annat synnit anteeksi ja jätät rankaisematta jäljelle jääneen kansasi rikkomukset. Sinä et pidä vihaa iäti, sinä olet laupias.

Jer.31:34.
Silloin ei kukaan enää opeta toista, veli ei opeta veljeään sanoen: 'Oppikaa tuntemaan Herra!' Sillä kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut, sanoo Herra. Minä annan anteeksi heidän rikoksensa enkä enää muista heidän syntejään."

Ps.103:9.
Ei hän iäti meitä syytä, ei hän ikuisesti pidä vihaa.

Raamattu vastaa siihen ettei Herra pidä vihaa ikuisesti, näin ollen helvetti ei ole ikuinen piinan paikka jonne Jumala on jättänyt ihmiset oman onnensa nojaan.
Raamattu puhuu tulesta, joka on yksi helvetin perusominaisuuksista.
missä 'mato ei kuole eikä tuli sammu' Mar.9:44.

Muistellaan sitä hinnomin Gehennaa, laaksoa mitä se tarkoitti. Raamatun aikeisessa ympäristössä se oli kaatopaikka johon jatkuvasti kuljetettiin erinäisiä asioita jotka paloivat, sitä tehdään vielä tänäkin päivänä tietojeni mukaan.
Sitä tarkoittaa tuli ei sammu.
Miten tuli yleensä käyttäytyy, se Tuhoaa kaiken ja ei säilytä mitää, ei ainakaan ihmisen ruumista.

Matt. 13:40 Niinkuin lusteet kootaan ja tulessa poltetaan, niin on tapahtuva maailman lopussa.

Imestyskirja myös valaisee asiaa todella hyvin kun sanotaan.
Ilm.20:13-14.
Meri antoi kuolleensa, Kuolema ja Tuonela antoivat kuolleensa, ja kaikki heidät tuomittiin tekojensa mukaan.
Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen. Tämä on toinen kuolema: tulinen järvi.

Miten ihmeessä jos helvetti on ikuinen, niin sekin heitetään tuliseen järveen?
Raamatun kielen käytössä myös kuolema joskus personoidaan vaikka se ei ole persoona vaan käsite, kuolema heitetään myös, eli kuolemaa ei enään ole.

Entä käsitteet joita ilmestykirja tarkoitta ikuisella piinalla,
ilm.14:11.
Ja heidän vaivansa savu on nouseva aina ja iankaikkisesti, eikä heillä ole lepoa päivällä eikä yöllä, heillä, jotka petoa ja sen kuvaa kumartavat, eikä kenelläkään, joka ottaa sen nimen merkin.

Ilm.20:10 Ja perkele, heidän villitsijänsä, heitetään tuli- ja tulikivijärveen, jossa myös peto ja väärä profeetta ovat, ja heitä vaivataan yöt päivät, aina ja iankaikkisesti.

Tämä tarkoittaa toista kuolemaa, ja paholainen ja hänen seuraajansa ovat ikuisesti kuolleet, sillä ilmestyskirjan luku 20 ja jakee 13-14, osoittivat sen, että ne tuhotaan ja miten jossain voidaan säilyttää jotain jos se tuhotaan, onko siis olemassa kaksi erillistä helvettiä, tuskimpa.
Ilm.21:8.
Mutta pelkurit, luopiot ja iljetysten kumartajat, murhamiehet ja irstailijat, noidat, epäjumalien palvelijat ja kaikki valheen orjat saavat tämän palkan: he joutuvat tuliseen järveen rikinkatkuisten lieskojen keskelle. Tämä on toinen kuolema

Raamatun käsitys sielusta on toinen kuin esoteerinen henkioppi väittää.

Saar.9:5,10.
Elävät tietävät sen, että heidän on kuoltava, mutta kuolleet eivät tiedä mitään. Heillä ei ole enää palkkaa saatavana, ja heidän muistonsa on unohdettu.

Tee voimiesi mukaan se mikä tehtävissä on, sillä tuonelassa, jonne olet matkalla, ei ole tekoja, ei ajatuksia, ei tietoa, ei viisautta.

Ps.146:4.
Hänen henkensä lähtee, hän tulee jälleen maaksi, ja sinä päivänä kaikki hänen hankkeensa raukeavat.

1.Moos.3:19.
Otsasi hiessä sinun pitää syömän leipäsi, kunnes tulet maaksi jälleen, sillä siitä sinä olet otettu. Sillä maasta sinä olet, ja maaksi pitää sinun jälleen tuleman."
Myös. Job.14:13. Jes.38:18.19.

Raamatun kuva ihmisestä ei ole kreikkalainen tai gnostilainen, sielu käsite, koska jos se olisi se kumoaisi viimekädessä Jeesuksen lunastustyön meidän edestämme, sillä Jumalan poika tuli nimenomaan lihaksi jotta lunastaisi ihmisen, ei sieluksi.

Rikasmies ja Lasarus Luuk.16:1-31.
Miten tarina tulee ymmärtää, ymmärrettäväksi sen tekee se, että sen tarkoitus on osoittaa ympäröiville fariseuksille heidän asenteensa ihmisiin ja köyhiin.

The Jerusalem Bible myöntää alaviitteessään, että se on ”kertomuksen muotoon puettu vertaus, joka ei viittaa mihinkään historialliseen henkilöön”.

Tarinassa rikas mies edustaa fariseuksia ja köyhä tavallisia juutalaisia.
Tarinalla Jeesus tahtoi myös osoittaa, että olosuhteet olivat muuttuneet ja, että aikaisemmin suosiossa olevat olivat suosionsa menettäneet.
Tarinan vertauskuva on muutenkin selvä sillä, miten yksi vesi pisara pystyisi haihtumatta, lievittämään kenenkään tuskaa.

Mistä sitten ylösnousemus tapahtuu!
Haudoista.

Joh.5:28-29.
Älkää ihmetelkö tätä! Tulee aika, jolloin kaikki, jotka lepäävät haudoissaan, kuulevat hänen äänensä.
He nousevat haudoistaan -- hyvää tehneet elämän ylösnousemukseen, pahaa tehneet tuomion ylösnousemukseen.

Apt.24:15 ja pidän sen toivon Jumalaan, että on oleva ylösnousemus, jota nämä itsekin odottavat, sekä vanhurskasten että vääräin.

Kirkko on vanhastaan julistanut ruumiinylösnousemusta, ja se tulee esiin mm apostolisessa uskontunnustuksessa, joka on vanhimpia uskon sääntöjä koko kristikunnassa, ennen valtion ja kirkon yhdistymistä.
Monet helvetti uskomukset ovat peräisin kaikista muista lähteistä paitsi raamatusta, monet apokryfiset kirjeet kuten pietarin ilmestys on yksi tällainen.
Uskomukset ja kansan tarut ovat ruokkineet tätä käsitystä todella paljon, ja miksipä ei sillä käsite helvetti löytyy jokaisesta suuresta uskonnosta ympäri maailmaa, mitä moninaisin variaatioineen.
Jos raamatussa olisi kuvauksia tästä paikasta niin olisihan lasarus jonka Jeesus herätti kuolleista kertonut siitä jotain.

Raamattu ei minun mielestän opeta ikuista helvetintulioppia, ja ajatukseni ei perustu siihen tunteeseen, vaan sanaan yksin.
Mikä sitten on kuolema, mikä on toinen kuolema, se on yksinkertaisesti tuho.
Ihminen joka ei ota ylösnousemuksen jälkeen kristusta vastaan, tulee kuolemaan omasta tahdostaan, jolloin hän ei enään pysty pakenemaan totuutta.

Jes.65:19-25.
Minä iloitsen Jerusalemista ja riemuitsen kansastani; eikä siellä enää kuulla itkun ääntä eikä valituksen ääntä.

Ei siellä ole enää lasta, joka eläisi vain muutaman päivän, ei vanhusta, joka ei täyttäisi päiviensä määrää; sillä nuorin kuolee satavuotiaana, ja vasta satavuotiaana synnintekijä joutuu kiroukseen.

He rakentavat taloja ja asuvat niissä, he istuttavat viinitarhoja ja syövät niiden hedelmät;
he eivät rakenna muitten asua, eivät istuta muitten syödä; sillä niinkuin puitten päivät ovat, niin ovat elinpäivät minun kansassani. Minun valittuni kuluttavat itse kättensä työn.

He eivät tee työtä turhaan eivätkä lapsia synnytä äkkikuoleman omiksi, sillä he ovat Herran siunattujen siemen, ja heidän vesansa ovat heidän tykönänsä.

Ennenkuin he huutavat, minä vastaan, heidän vielä puhuessaan minä kuulen.

Susi ja lammas käyvät yhdessä laitumella, ja leijona syö rehua niinkuin raavas, ja käärmeen ruokana on maan tomu; ei missään minun pyhällä vuorellani tehdä pahaa eikä vahinkoa, sanoo Herra.

Joskus kuulin sanottavan erään kristityn suusta, että mitä järkeä on uskoa jos ei ole helvettiä.
Mielenkiintoinen argumentti sinällään...
Herraa Jumalaa pitää pelätä, mutta Jumalamme ei ole hirmuhallitsija tyranni, vaan Rakas taivaallinen Isämme joka rakastaa meitä jokaista ja tahtoo meille parasta, onhan siitä parhaana osoituksena hänen oma poikansa joka tuli tänne maailmaan ja sovitti syntimme, jotta me saisimme elää ikuisesti.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti