maanantai 14. helmikuuta 2011

Miksi alkoholi on niin vaarallinen, vai onko?


Alkoholi tappaa maailmanlaajuisesti enemmän ihmisiä kuin AIDS, tuberkuloosi ja väkivalta.
Jopa 2,5 miljoonaa eli lähes neljä prosenttia kaikista maailman kuolemista johtuu alkoholin käyttöön liittyvistä onnettomuuksista ja sairauksista.

Alkoholi on vuosittain mukana noin kuudessa prosentissa koko maailman 15-59-vuotiaiden miesten kuolemista. Suurin osa kuolemista tapahtuu alkoholin vaikutuksen alaisena onnettomuuksissa ja väkivaltaisuuksissa tai alkoholin synnyttämien sydän- ja verisuonisairauksien seurauksena.

Naisten vastaava luku on noin yksi prosentti. WHO:n tutkimuksen mukaan alkoholi aiheuttaa
myös merkittäviä sosiaalisia ongelmia, kuten lasten ja työn laiminlyöntiä
Eniten alkoholia käytetään kehittyneissä maissa ja paremman toimeentulon maissa kuten Länsi-Euroopassa.

WHO:n julkaisemista luvuista kertoi Aol Health

http://www.aolhealth.com/2011/02/11/alcohol-related-deaths-worldwide/

Kaleva.


Suomessa kun eletään, niin hengellisistä asioista ei yleensä voi keskustella jos ei ole jotain kantaa myös alkoholiin.
Usein mielletään, että uskovaiset ovat absolutisteja ja vihaavat viinaa.
Onhan meillä raittiusliikkeen perinteet lujassa. Raittiusliike opetti, että raittius on sama kuin täys raittius.
Mm; Lestadiolaisuuteen kuuluu vahvasti alkoholi kielteisyys, joka aina ei ole mikään huono asia. Kunhan se tulee terveellä tavalla osaksi ihmisten elämää ja omaa valintaa.

Mutta mitä raamattu sanoo Alkoholista.
Onko alkoholi täysin pirun keksimä juoma? Mistä johtuu, että ihmiset altistuvat alkoholin väärin käytöksille juuri länsimaissa, kuten tutkimuskin kertoo. Hyvinvointi saa aikaa päihde hakuista elämää.

Alkoholiin suhtaudutaan myös hyvin eritavoin, jopa uskovaisten parissa. Onko siihen jokin syy.
Tarkoittaako alkoholin käyttäminen kaikille samaa. Mielikuvamme monesti hämärtyvät kun puhumme viinasta. Alkoholi ei ole kaikille ongelma. Mutta alkoholiin liittyvä kulttuuri pitää kuitenkin sisällään paljon ns; helma syntejä, jotka taas omalla tavalla ovat tuhoisia.

Raamattu suhtautuu alkoholiin myönteisemmin mitä olemme yleensä luulleet. Siis jos meillä on karkea yleistys siitä mitä on alkoholin käyttäminen.


Sinä kasvatat viinin ihmisen iloksi, öljyn hänen kasvojansa kaunistamaan ja leivän hänen ruumiinsa voimaksi.
Ps.104:15. KR-92.

Älä enää juo vain vettä, vaan käytä vähän viiniä vatsasi tähden ja usein uudistuvien vaivojesi vuoksi.
1.Tim.5:23.

Joh.2:9-10.
Valvoja maistoi vettä: se oli muuttunut viiniksi. Toisin kuin palvelijat, jotka olivat veden astiasta ottaneet, hän ei tiennyt, mistä viini oli peräisin.
Hän kutsui sulhasen luokseen
ja sanoi: "Kaikki tarjoavat ensiksi hyvän viinin ja sitten, kun vieraat alkavat juopua, huonompaa.
Mutta sinä olet säästänyt hyvän viinin tähän asti."

Tässä muutamia raamatun paikkoja viinin ja alkoholi myönteisyydestä. Jeesus ei olisi antanut ihmisten päihtyä jos se olisi ollut epä sopivaa siinä asiayhteydessä. Olihan kyseessä sentään häät.
Häät ovat sellainen yhteys, missä alkoholi on sopivaa. Kuka tahansa järkevä ihminen tietää mitä tarkoittaa alkoholin kohtuullinen käyttö ja annosmäärä.

Raamattu antaa selkeän ohjeen, joka minun mielestä erittäin päteviä ja toimivia myös tämän päivän ihmisille.

1.Kor.15:33-34.
Älkää eksykö. "Huono seura hyvät tavat turmelee."
Raitistukaa oikealla tavalla, älkääkä syntiä tehkö; sillä niitä on, joilla ei ole mitään tietoa Jumalasta. Teidän häpeäksenne minä tämän sanon.

Alkoholin käyttäjät yleensä harrastavat myös muitakin paheita, kuten huoraaminen, syöpöttely ja rivot jutut.
Joku liberaali teologi voikin tässä kohdin kiljua, että eikö Jeesus juuri ollu heidän kaltaisten ihmisten seurasssa. Ja että on farisealaista arvostella ihmisten elämän tapoja.

Vastaa, että Jeesus todella oli tälläisten ihmisten parissa jopa lähetti seuraajansa heidän pariin, mutta Miksi?

Matt. 10:6-7.
vaan menkää ennemmin Israelin huoneen kadonneitten lammasten tykö.
Ja missä kuljette, saarnatkaa ja sanokaa: 'Taivasten valtakunta on tullut lähelle'.

Raamatun ohjeita ei saa väärin käyttää ja saivarrella, vaan se pitää ymmärtää kokonaisuutena.
Missä ovat ne jotka tarvii parannusta?
Fariseukset olivat myös tällaisia jotka tarvitsivat sitä. Mutta nämä tekopyhyydessään pilkkasivat Jeesusta, mutta he pilkkasivat myös Johannes Kastajaa, joka ei ollut juoppojen parissa.

Matt. 11:18-19.
Sillä Johannes tuli, hän ei syö eikä juo, ja he sanovat: 'Hänessä on riivaaja'.
Ihmisen Poika tuli, hän syö ja juo, ja he sanovat: 'Katso syömäriä ja viininjuojaa, publikaanien ja syntisten ystävää!' Ja viisaus on oikeaksi näytetty teoissansa."

Ihmiset siis käyttivät oman mielensä mukaisia tekosyitä totuuden kieltämiseen. Kuten tänä päivänä tekevät liberaalit ja toiselta puolelta laki henkiset lahkot jotka ovat juuttuneet menneisyyden vangiksi, tajuamatta, että Pyhää Henkeä ei saa tukahduttaa korkea kirkollisuuden katteettomiin riitteihin ja lupauksiin.

Seuraavaksi luettelen asiat millä perustelen, sitä miksi alkoholi on vaarallinen ja johtaa moniin muihin helma synteihin. Meillä suomessa ei esimerkiksi ole samanlaista bubi kulttuuria kuten englannissa, eikä meillä tunneta viiniä ruokapöydässä. Nämä ovat ne asetelmat mitkä tekee haasteen suomalaiselle alholinkäytölle.
Suomessa me jopa nauramme humalassa tehdyille asioille, ihan niinkuin ne olisivat jotenkin hauskoja. Varmaan se on hauskaa kun rattijuoppo ajaa jonkun lapsen päälle. Tai varmaan se on hauskaa kun ihminen humalassa sammuu ja jäätyy pakkaseen.

1.Kor. 5:11. Vaan minä kirjoitin teille, että jos joku, jota kutsutaan veljeksi, on huorintekijä tai ahne tai epäjumalanpalvelija tai pilkkaaja tai juomari tai anastaja, te ette seurustelisi ettekä söisikään semmoisen kanssa.

1.Tim. 3:2-3.
Niin tulee siis seurakunnan kaitsijan olla nuhteeton, yhden vaimon mies, raitis, maltillinen, säädyllinen, vieraanvarainen, taitava opettamaan,
ei juomari, ei tappelija, vaan lempeä, ei riitaisa, ei rahanahne,

Tit 1:7
Sillä seurakunnan kaitsijan on, niinkuin Jumalan huoneenhaltijan tulee, oltava nuhteeton, ei itserakas, ei pikavihainen, ei juomari, ei tappelija, ei häpeällisen voiton pyytäjä,

Tässä kohdin raamattu tekee hyvin selväksi mikä on sen suhtautuminen väkijuomiin ja ympäristöön jossa niitä yleenasä nautitaan. Huomaa myös, että seurakunnan paimen ei voi olla Juoppo.
Eräässä lehdessä kerrottiin, eräästä paimenesta joka harrasti sielunhoidollisia keskusteluja kapakassa.
Toki on selvää, että siellä humalaiset purkavat kipujaan, mutta ottaen huomioon sumentuneen ajattelun, niin sellaisten parissa ei ole viisasta olla pitkään, vaan mielummin kun he ovat selvinpäin.
Tästä minulla on omakohtaista kokemusta. (Katu evankelistantyö)

Alkoholin käyttäjät ja ihmiset jotka liikkuvat yö elämässä ajautuvat myös helposti väkivalta tilanteisiin normaaliin päivä elämään nähden. On siis päivän selvä asia, että ympäristö jossa on paljon päihteiden käyttäjiä ja himojen vallassa laahustavia ihmisiä, niin myös perkele kulkee heidä mukanaan, näin kielikuvallisesti, juopot puhuvat paljon viinan hengistä, ehkä niissä on joku perä?

Pointtini on, että jos pitää ottaa alkoholia, niin sen voi tehdä kohtuudella ja harvoin. Ympäristö ja ihmiset on oltava myös turvalliset, koska ne oikeasti ovat ne elementit millä ihmiset perustelevat juottoloissa istumista, eli rentoutumista.
Ihminen ei voi olla rento sellaisissa paikoissa jossa liikkuu paheellista porukkaa, ja se on valitettavasti yö elämä, sitä voi jokainen kysyä poliisilta, että mikä on ajankohta milloin tapahtuu eniten rikoksia ja monessako niistä on alkoholilla osuuttaa asiaa, niin uhrin kun tekijänkin puolelta.

Nuoria tyttöjä raiskataan puistoissa kun nämä tulevat juottoloista mini-hameissaan ja yö paidoissaa.
Kuka järkevä ihminen edes päästää lapsiaan yöllä kaupunkiin.
eräässä kaupungissa raiskattiin pikku poika aamun pikkutunneilla.

Raamattu myös luettelee juoppouden yhdeksi suureksi synniksi joka lopulta jättää ihmisen paratiisin ulkopuolelle, juoppous on yhtä paha synti kuin homostelu, asia voi kuulostaa hassulta, mutta raamattu on sitä mieltä, kukaan hetero ei voi kapakassa kovistella, että hän ei ole homo tai murhaaja, mutta se, että hän ei tee parannusta juopoudesta jättää hänet yhtä pahaan tilaan kuin niin sanotusti kovemman luokan rikollisenkin.

1.Kor.6:10
eivät varkaat, ei ahneet, ei juomarit, ei pilkkaajat eivätkä anastajat saa periä Jumalan valtakuntaa.

Ef. 5:18. Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä,

Raamattu varoittaa myös turmelemasta Pyhän Hengen temppeliä. Jumala tahtoo myös, että me jotka olemme ennen olleet juoppoja, mutta Jeesuksessa olemme parantuneet, niin että me uudistuisimme aina.
Ihminen joka ei ole uudestisyntynyt ei voi ymmärtää tällaista, koska hänelle usko on uskontoa jota suoritetaan ja toteutetaan tekojen kautta. Eihän hän sentään ole mikään katujuoppo voi joku sanoa.
Mutta niin sanoivat Fariseuksetkin. He pilkkasiavt Jeesusta Juoppojen kaveriksi, mutta he pilkkasivat myös Johannesta joka oli 100% askeetti.
Siinä on minun mielestä hyvä perspektiivi asioihin.
Jumala ei määrittele syntejä lakikirjan mukaan, vaan jokainen ihminen on rikollinen. Jumalan oikeudenkäynnissä vain Jeesus voi sinut pelastaa Vihalta, joka kohtaa ihmisiä ja paholaista, joka on syyttäjä tässä pelissä.

1.Kor.3:17
Jos joku turmelee Jumalan temppelin, on Jumala turmeleva hänet; sillä Jumalan temppeli on pyhä, ja sellaisia te olette. (koskee vain Kristittyjä)


Ef.4:22-24.
että teidän tulee panna pois vanha ihmisenne, jonka mukaan te ennen vaelsitte ja joka turmelee itsensä petollisia himoja seuraten,
ja uudistua mielenne hengeltä
ja pukea päällenne uusi ihminen, joka Jumalan mukaan on luotu totuuden vanhurskauteen ja pyhyyteen.

Ihminen, joka tuhlaa aikaansa baareissa notkumiseen, menettää, todellisen ilon ja onnen mielekkyyden, koska ihminen turtuu kylmään ja pinnalliseen kulttuuriin, viina johtaa masennukseen.
Moni ihminen joka elää valmiiksi jo rahattomana ja ilman työtä, tuhlaa vähät rahansa viinaan.
Onko silloin eroa käyttääkö laillisia vai laittomia huumeita, kun kyseessä on ihmisen halu saada annos jotain sellaista joka saa pään sekaisin.

Meillä suomessa on niin vapaamielinen ja pinttyny tapa yleensäkin, että onkin sanonta ( hauskuus ilman viinaa on teeskentelyä) jos kansa joka näistä lähtökohdista lähtee miettimään tapaa pitää hauskaa ja nauraa, niin minusta se on merkki henkisestä köyhyydestä.
Olempa jopa kuullut, että kun perheeseen on syntynyt lapsi ja se on "tavan" mukaan kastettu (pakko liitetty) kirkkoon, niin sen jälkeen ollaan menty baariin ryyppäämään pää täyteen. Kummit myös.
Suomalaiseen kulttuuriin viina ja juhliminen kuuluu selkeästi.
Säälin sellaista lasta joka saa kummikseen juopon.

Maailman henki on juuri tällainen. Kaupungeissa tämä on vielä pahempaa, koska baariin voi mennä täysin tuntemattomana, ja tehdä siellä mitä lystää. Minusta on täysin naurettavaa, että monet naiset meikkaavat itsensä hienoiksi ja mallaavat vaatteita mitä laittavat päälle, jos edes laittavat. Niin loppu illasta oksentavat ja haisevat ja näyttävät enemmän noita akoilta tai katu hampparilta.

Tämä on tosi asia! Itse olen tässä maailmassa eläny ennen kuin sain uudestisyntyä. Joh. 3:7.
Ja olen ehdottomasti sitä mieltä, että Jumala on todella vapauttanut minut tällaisista pinnallisista onnen retkistä. Ilo Herrassa on ihan toista, eikä siihen kuulu krapulaa ;)


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti