sunnuntai 27. helmikuuta 2011

Neitseestä syntyminen


Neitseestä syntyminen on aiheena aika perinteinen. Mutta Raamatun arvostuksen laskiessa kristillistä nimeä käyttävien yhteisöjen parissa on saanut aikaan sen, että myös neitseestä syntyminen kielletään.
Uskontunnustus sanoo, syntyi neitsyt Mariasta...

Minun on helppo yhtyä tähän tunnustukseen, koska se oppi on peräisin Raamatusta.
Neitseestä syntyminen on ihme, ja joka pitää ymmärtää täysin sellaisena, koska biologisesti se on täysin mahdoton ja sotii kaikkea kliinistä tiedettä vastaan. Kuten Ylösnousemuskin.

Miksi Kristinuskon perinteisiä oppeja on korostettava? Monet new age uskonnot ja uus- pakanuus on nostanut päätään, ja monet kultit ovat rinnastaneet neitseestä syntymisen maailman muihin mytologioihin. Kuten mithra kultti, ja muut Adoniksen, Dionysioksen, Krishnan, ja Osiriksen ja Isiksen kultit.

Mikä merkityksellistä, niin näiden myyttejen kirjalliset teokset ajoittuvat kaikki Uuden testamentin jälkeisiin aikoin. Joten jos jotain plaginointia on tapahtuntu, kuten gnostilaiset väittävät, niin se on tapahtuut vain niiden ihmisten mielissä jotka ovat halunneet nähdä Jeesuksen vastoin Jeesuksen omaa ilmoitusta.
(Kuka tahansa voi kirjoittaa uskonnollis-filosofista fantasiaa kuten gnostikot).

Uuden testamentin Kirjallinen lähde aineisto on täysin vailla vertaansa. Ottaen huomioon vielä Juutalaisen eli Vanhantestamentin kaanonin, niin sekin oli olemassa jo montasataa vuotta ennen Jeesuksen syntymää.
Heprealaiset kirjoitukset ovat syntyneet hyvin pitkällä aikavälillä ja mikään muu "uskonto" joka lepää kirjallisen perinteen yllä ei ole yhtä vahva. Juutalaiset myös vahvistivat 90jkr oman kaanoninsa, koska Jerusalemin temppeli oli tuhottu ja Juutalaiset tarvi tietää mitkä tekstit ovat pyhiä ja mitkä eivät.
Siis meidän raamatun vanhantestamentin osuus on täysin sama ja muuttumaton mitä se oli satoja vuosia ennen Uutta testamenttia.

Mutta mennäämpä aiheeseen, eli mitä raamattu puhuu Jeesuken syntymästä ja miksi Neitsyen piti olla Jeesuksen äiti.

Sen tähden Herra antaa itse teille merkin: neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan ja antaa hänelle nimen Immanuel. Jes.7:14. KR-92.


Sana neitsyt on käännetty myös septuagintassa.
παρθενον- par-the`nos-
Tämä sana tarkoittaa neitsyttä ja joka on käännetty poikkeuksetta näin kaikkiin raamatun käännöksiin. Myös suomalaisiin.
Heprean kielisessä vanhassa testamentissa on käytetty myös sanaa. almah al-maw' .עלמה
Vaikka sana; almah käännetäänkin usein tarkoittamaan neitoa, nuorta tyttöä yms.
Vaikka Jesajan kirjassa sana näin käännetäänkin.

Niin Vanhassa testamentissa myös Eräästä neitsyestä käytetään myös muotoa Al-maw. Kts. 1.Moos.24:43.
Eli onko tässä tarpeen takertua sanan sisältöön pikkutarkasti, koska raamatun maailmassa naisen kuului olla aina neitsyt jos hänet oltiin kihlaamssa. Poikeus oli se,että mies makasi naisen ennen avioliittoa. Niin mies otti naisen vaimokseen.

5.Moos.22:14. ja esittää häntä vastaan perättömiä syytöksiä ja saattaa hänet pahaan maineeseen ja sanoo: 'Minä otin tämän naisen vaimokseni, mutta kun ryhdyin häneen, en tavannut hänessä neitsyyden merkkiä',

Raamatun aikainen kihlautuminen oli myös paljon merkityksellisempi ja sitovampi asia kuin mitä se on tänä päivänä.
Kihlaaminen tarkoitti avioliittoa ja naisen menemistä miehelle. Tästä kertovat vielä monet tavat jotka liittyivät isän ja sulhasen sopimuksiin. 2.Moos.22:16-17. 5.Moos.22:28,29.

Maria oli neitsyt ja hänet oli luvatuu Joosefille. Raamattu vielä vahvistaa, että Joosef tunsi inhimillistä häpeää kihlattuaan kohtaan, koska uskoi, että Maria oli pettänyt häntä.
Enkeli Gabriel kuitenkin vahvistaa Joosefia ja vakuuttaa, että asia ei ole näin, vaan Maria on raskaana Pyhästä Hengestä.

Jumala on jollain salaperäisellä tavalla siirtänyt Poikansa naisen kohtuun. Jumala on varmasti käyttänyt samaa luomis voimaa/menetelmää mitä maailman luomisessa.
Islamin uskoisten on vaikea käsittää tätä koska jos Jeesus on Jumalan poika niin se tarkoittaisi, että Jumala olisi ollut sukupuolisissa suhteessa ihmiseen. Toki tätä ei saa näin käsittää. Onhan uskovatkin Jumalan lapsia vaikka me olemme syntyneet maallisista äideistämme. Jeesus oli Jumalan Poika, Jeesus ei ollut sitä vain hengellisesti ja aatteellisesti vaan kirjaimellisesti. Inkarnaatio. Kukaan ei ole noussut taivaaseen, paitsi hän, joka on taivaasta tänne tullut: Ihmisen Poika. Joh.3:13.

Matteus kertoo myös, että Joosef ei yhtynyt vaimoonsa raskauden aikana. Joka varmasti liittyy jollain lailla juutalaisiin puhtaus säädöksiin. Mutta on selvää, että Marian raskaus on ollut yllätys.
On varmasti täysin inhimillistä, että ensi töikseen uskoo pahinta kun oman vaimo olisi raskaana, ilman että itse on siihen "syypää" :) Joosefilla on takuulla ollut pää pyörällä.
Siksi Jumala lähettääkin Enkelin vahvistamaan Joosefia. Enkeli myös Kertoo luukkaan evankeliumissa, että Elisabethille ilmestyi enkeli joka todisti, että hänen sukulaisensa on raskaana myös.

Raamattu vahvistaa jälleen, että puhutaan neitsyestä. Maria itse sanooo, miten hän voi lapsesta tietää, kun hän on koskematon, eli neitsyt. Valehtelisiko Jumalanpalvelija näin? Jos hän ei olisi neitsyt.
Missä kohdin raamattu sanoo, että lapsi olisi Joosefin tai, että Maria ei olisi neitsyt?
Ainoa johtopäätös mihin se olettamus voisi perustua, on Jesaja 7:14 toiseen käännöstäpaan, tai epä-uskoon.
Muistutan, että Alkukirkolle raamattu oli septuaginta.

Mat 1:18-25. KR-38.
Jeesuksen Kristuksen syntyminen oli näin. Kun hänen äitinsä Maria oli kihlattu Joosefille, huomattiin hänen ennen heidän yhteenmenoaan olevan raskaana Pyhästä Hengestä.

Mutta kun Joosef, hänen miehensä, oli hurskas, ja koska hän ei tahtonut saattaa häntä häpeään, aikoi hän salaisesti hyljätä hänet.

Mutta kun hän tätä ajatteli, niin katso, hänelle ilmestyi unessa Herran enkeli, joka sanoi: "Joosef, Daavidin poika, älä pelkää ottaa tykösi Mariaa, vaimoasi; sillä se, mikä hänessä on siinnyt, on Pyhästä Hengestä.

Ja hän on synnyttävä pojan, ja sinun on annettava hänelle nimi Jeesus, sillä hän on vapahtava kansansa heidän synneistänsä."

Tämä kaikki on tapahtunut, että kävisi toteen, minkä Herra on puhunut profeetan kautta, joka sanoo:

"Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan, ja tälle on annettava nimi Immanuel", mikä käännettynä on: Jumala meidän kanssamme.

Herättyään unesta Joosef teki, niinkuin Herran enkeli oli käskenyt hänen tehdä, ja otti vaimonsa tykönsä
eikä yhtynyt häneen, ennenkuin hän oli synnyttänyt pojan. Ja hän antoi hänelle nimen Jeesus.

Luuk.1.26-38. KR-92.
Kun Elisabet oli kuudennella kuukaudellaan, Jumala lähetti enkeli Gabrielin Nasaretin kaupunkiin Galileaan
neitsyen luo, jonka nimi oli Maria. Maria oli kihlattu Daavidin sukuun kuuluvalle Joosefille.

Enkeli tuli sisään hänen luokseen ja sanoi: "Ole tervehditty, Maria, sinä armon saanut! Herra kanssasi!"
Nämä sanat saivat Marian hämmennyksiin, ja hän ihmetteli, mitä sellainen tervehdys mahtoi merkitä.

Mutta enkeli jatkoi: "Älä pelkää, Maria, Jumala on suonut sinulle armonsa.
Sinä tulet raskaaksi ja synnytät pojan, ja sinä annat hänelle nimeksi Jeesus*.

Hän on oleva suuri, häntä kutsutaan Korkeimman Pojaksi, ja Herra Jumala antaa hänelle hänen isänsä Daavidin valtaistuimen.

Hän hallitsee Jaakobin sukua ikuisesti, hänen kuninkuudellaan ei ole loppua."

Maria kysyi enkeliltä: "Miten se on mahdollista? Minähän olen koskematon."
Enkeli vastasi: "Pyhä Henki tulee sinun yllesi, Korkeimman voima peittää sinut varjollaan. Siksi myös lapsi, joka syntyy, on pyhä, ja häntä kutsutaan Jumalan Pojaksi.
Ja tiedä tämä: Myös sukulaisesi Elisabet kantaa poikalasta, vaikka on jo vanha.
Hän on jo kuudennella kuukaudella - hän, jota on pidetty hedelmättömänä!
Jumalalle ei mikään ole mahdotonta."

Silloin Maria sanoi: "Minä olen Herran palvelijatar. Tapahtukoon minulle niin kuin sanoit." Niin enkeli lähti hänen luotaan.

+

Miksi Jeesuksen piti syntyä neitsyestä? oliko sillä jotain väliä?

Kysymys on hyvä, ja yritän sitä lyhyesti perustella.
Raamattu opettaa, että Jeesus oli syntisistä erotettu.

Hepr.7:26.
Juuri tällaisen ylipapin me tarvitsimme. Hän on pyhä, viaton ja tahraton, hänet on erotettu syntisistä ja korotettu taivaita korkeammalle.

Jeesuksen täytyi olla ihminen, mutta niin, että siinä ei ollut Esi-isänsä (lihan puolelta) aadamin perisyntiä.
Jos Joosef olisi ollut Jeesuksen Isä, niin Jeesus ei olisi kelvannut lunnaiksi. Syntinen ei voi lunastaa syntistä.
Israelilaiset eivät edes saaneet uhrata viallista uhria Jumalalle, tästä esikuva.

Jeesus oli uusi Aadam eli sellainen ihmisenä, jollainen Aadamkin oli.
Jeesus ei myöskään langennut synteihin kuten Aadam. Siksi Jeesuksen uhri kelpaa Jumalalle. Jeesus uhrasi itsensä. Synnitön syntisten puolesta.

Hepr.10:5. KR-92.
Siksi Kristus sanoo maailmaan tullessaan:
Uhreja ja lahjoja sinä et halunnut, mutta sinä loit minulle ruumiin.

Matt.8:17.KR-92.
jotta kävisi toteen, mitä on sanottu profeetta Jesajan kirjassa:
Hän kantoi meidän tautimme, otti taakakseen meidän sairautemme.

Ps. 40:7-8. KR-38.
Silloin minä sanoin: "Katso, minä tulen; kirjakääröön on kirjoitettu, mitä minun on tehtävä.
Sinun tahtosi, minun Jumalani, minä teen mielelläni, ja sinun lakisi on minun sydämessäni."

Jumalan Pojan piti myös olla ihminen.
Room.5:19.
Niin kuin yhden ihmisen tottelemattomuus teki kaikista syntisiä, niin yhden kuuliaisuus tekee kaikista vanhurskaita.

1.Kor.15:22.
Sillä niinkuin kaikki kuolevat Aadamissa, niin myös kaikki tehdään eläviksi Kristuksessa,

Jos Jeesus olisi ollut sellainen joka hän oli taivaassa ennen inkarnaatiota (jumalallinen).
Niin olosuhteet olisivat olleet puolueelliset ja lunastus olisi tällöin ollut epä rehellinen. Jeesus eli Lihassa koska lunastuksen kohteena oli liha ja koko ihminen. Kyseessä ei ollut vain ideaalinen pelastuminen vaan kokonainen. Ruumiin ylösnousemus. Ihminen ei ole platonilainen sielu olento vaan ihminen on lihaa ja verta. Siksi Jeesuksen täytyi myös sitä olla.

kyse on myös siitä, että voiko ihminen palvoa Jumalaa. Tässä tuli saatanan osuus, sillä hän kiusasi Jeesusta. Tarjosi hänelle kaikkea valtaa.
Jeesus Kuitenkin voitti kiusaukset ja toimi toisin kuin Aadam. Jeesus oli Uskollinen Isälleen.
Jeesus ei ollut maanpäällä ollessaan mikään puoli jumala tai nefiili, vaan hän oli sellainen kuten Aadamkin oli paratiisissa.

Filp. 2:7-8.
vaan tyhjensi itsensä ja otti orjan muodon, tuli ihmisten kaltaiseksi, ja hänet havaittiin olennaltaan sellaiseksi kuin ihminen;
hän nöyryytti itsensä ja oli kuuliainen kuolemaan asti, hamaan ristin kuolemaan asti.

Hepr.2:17-18.
Niinpä hänen oli tultava joka suhteessa veljiensä kaltaiseksi, jotta hänestä tulisi armahtava ja uskollinen ylipappi ja hän voisi Jumalan edessä sovittaa kansansa synnit.
Koska hän on itse käynyt läpi kärsimykset ja kiusaukset, hän kykenee auttamaan niitä, joita koetellaan.

Hepr. 5:7-9.

Ja lihansa päivinä hän väkevällä huudolla ja kyynelillä uhrasi rukouksia ja anomuksia sille, joka voi hänet kuolemasta pelastaa; ja hänen rukouksensa kuultiin hänen jumalanpelkonsa tähden.
Ja niin hän, vaikka oli Poika, oppi siitä, mitä hän kärsi, kuuliaisuuden,
ja kun oli täydelliseksi tullut, tuli hän iankaikkisen autuuden aikaansaajaksi kaikille, jotka ovat hänelle kuuliaiset,

Näissäkin Raamatun jakeissa tulee esiin se, että Jeesus oli olemassa ennen maailman tuloa, mutta maailmassa hän oli ihminen. Neitsyestä syntyminen oli tärkeää juuri sen takia, että Jeesus oli syntisistä erotettu, eikä Maria koskaan ollut kenenkään kanssa aikeisemmin. Toki Maria myöhemmin sai luultavasti lapsia.
Mutta Se että Jeesus syntyi näin ihmeellisesti on jo yksi ihmeistä.

Tätä ei voida selittää millään muulla kuin uskon kielellä.
Jumala voi tehdä tyhjästä elämää. Jumala antoi myös Aabrahamin vaimolle lapsia vaikka se oli vanha, Jumala antoi Elisabethin synnyttää Johannes kastajan, vaikka oli vanha.
Jumala pystyy siihen koska hän on kaikkivaltias.
Meidän tehtäväksi jää se, että me uskomme. On erittäin valitettavaa, että suomessakin Piispoista alkaen on kiistetty neitseellinen syntymä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti