perjantai 23. elokuuta 2013

Risti, pahan vai hyvän symboli. Osa II.

Edellinen artikkeli aiheesta, risti päätyi Jehovan todistajien ajatuksiin siitä, mitä on risti symboolina.
Tässä artikkelissa tarkastelemme joitain Vanhan testamentin osia, eli raamatun heprealaista osaa.
Vanhan testamentin aikana pakana kansat, jo ennen roomalaisia ristiinnaulitsivat ihmisiä.
Yleisesti on ajateltu, että persialaiset keksivät tavan ristiinnaulita ihmisiä. Tämä erityisen julma teloitustapa siirtyi roomalaisille Aleksanteri suuren kautta, tai karhagolaisilta.
Roomalaiset eivät koskaan ristiinnaulinneet kansalaisiaan. Vaan tätä teloitustapaa käytettiin vain ei roomalaisille.
Apostolien teoistakin tuttu maaherra Felix ristiinnaulitutti ihmisiä virkauransa aikana. (Ap.t.23.24.)
Jerusalemin hävityksen aikana noin vuonna 70jkr, Roomalaiset ristiinnaulitsivat niin paljon ihmisiä, että sieltä loppuivat puut kesken, eikä löytynyt enään paikkaa ihmisille johon heidät olisi teloitettu.
Sellaiset roomalaiset miehet kuin Tacitus ja Cicero sanoivat ristiinnaulitsemista yhdeksi kammottavammiksi tavoista kuolla. Ristiinnaulitseminen oli vain osa teloitusta. Tässä artikkelissa emme mene syvemmin aiheeseen. Teloitus tavasta voi lukea enemmän evankeliumeista.

Raamatun muut ristiinnaulitsemiset.

Persian kuningas Darejaves ristiinnaulitutti 3000 ihmistä baabelin kapinan aikana.
Est.2:23. Esra.6:11. Egyptiläiset 1.Moos.40:19.
Juutalaiset myös ristiinnaulitsivat vihollisiaan. Mooseksen kirjaan on tallentunut tieto, että baalin palvojat ristiinnaulittiin. 4.Moos.25:4.
Juutalaiset ristiinnaulitsivat myös omia kansalaisiaan teloitusmielessä. Toki ensin ihminen teloitettiin ja vasta sitten ripustettiin paaluun tai ristiin, miten sen haluaakin ilmaista. 5.Moos.21:22.
Juutalaisille oli myös tärkeää, ettei teloitettu roikkuisi ristillä yön yli. Kuten Jeesuksenkin kohdalla. Juutalaiset ajattelivat että maa tulee kirotuksi, jos ihminen on liian pitkään ristillä.
Lue myös kuinka Kansan johtajaksi asetettu Joosua toimi.

Joos.8:29. KR-92.
Mutta Ain kuninkaan hän surmasi, ja ruumis sai riippua puussa iltaan saakka. Auringon laskettua Joosua käski ottaa ruumiin alas. Se heitettiin kaupunginportin ulkopuolelle ja sen päälle kasattiin suuri kiviröykkiö, joka on siellä vielä tänäkin päivänä.

Vaikka vanhassa kirkkoraamatussa puhutaan hirsipuusta. Niin sillä ei tarkoiteta puuta, jossa on hirttoköysi, vaan, ristiä. Tällaisiin epäkohtiin takertuminen ei olisi johdonmukaista. Jehovan todistajat kylläkin saattavat asiasta mainita, jos asiasta tulee teologista kiistaa.Ihmisiä kyllä hirtettiinkin. Vhollisia tai muita saatettiin hirttää muureihin, vastustajien pelokkeeksi. Tämä oli sen aikaista sota propagandaa. Assyrialaiset olivat tästä tavasta hyvin tunnettuja. He jopa muurasivat ihmisiä niin, että heidän pää vain näkyi.
Tällaiset näyt herättivät pelkoa muissa. Myös ristiinnaulitseminen oli eräs vastaava keino myös.
Roomalaiset ristit olivat joskus hyvin korkeita. Myös Jeesuksen risti oli korkea. Sotilas joutui kepillä ojentamaan Jeesukselle juomaa. (Mar.15:36)
Risti oli korkea myös siksi, ettei villieläimet kerkeä tappamaan ristillä roikkuvia ihmisiä. Se oli varma tapa varmistaa, että kuolema oli hidas.

Ristin merkki, joka viittaa Kristukseen.

Profeetta Hesekiel eli pakkosiirtolaisuudessa. Siellä hän sai Jumalalta tehtävän saarnata paranusta.
Hesekiel joka tarkoittaa hepreaksi "Jumala vahvistaa". Hesekiel varoitti kansanmiehiä epäjumalan palvelemisesta. Jumala halusi  Hesekielin kautta vahvistaa kansaa, joka eli vankeudessa.
Hesekiel profetoi kuitenkin paljon sellaista jolla on merkitystä myös meille uskoville.
Hesekielin kirja ajoittuu noin 500-luvun loppuun ennen Kristusta.
Yksi tärkeimmistä tähän artikkeliin liittyvistä asioista on se miten Hesekielin profetioissa näkyy ylösnouseen Herran tunnus.

Tässä artikkelissa tarkastelemme vanhassa testamentissa esiintyviä symboleja, jotka viittaavat ristiin. Hesekielin kirjassa on kohta missä Jumala kehoittaa Profeettansa kautta merkitsemaan ne miehet, jotka ovat Jumalalle uskollisia.
Ihmeellisintä tässä on se, että millä merkillä heidät merkitään on juuri ristin merkki.
Kun katsomme kyseistä kohtaa alkutekstein, eli sillä kielellä millä se on alunperin kirjoitettu, että puhuttu. Huomaamme että merkki joka heidän otsaan piirrettiin oli risti.

Hes.9:4.KR-92.
ja sanoi hänelle: "Kulje Jerusalemin halki, koko kaupungin läpi laidasta laitaan, ja tee merkki kaikkien niiden otsaan, jotka huokaavat ja valittavat kaupungissa tehtävien iljettävyyksien tähden."

Hepreaksi kohta kääntyy. תּו, tâv, tawv. Kun hepreaksi piirrämme kyseisen kirjaimen se on kirjain "tau" eli T.
Tee kirjain on risti. Tässä kohden kysyisin Jehovan todistajilta, onko kyseessä tällöin tammuksen symboli?
Tulisiko Jumalan miehiä merkitä epäjumalan merkillä?
En usko, uskon että kyseessä on esikuva. Mitä merkki tarkoittaa asiayhteydessä. Se on merkki joka antaa suojan. Minusta tämä jos mikä osoittaa Jehovan todistajien tammus yhtäläisyydet virheelliseksi.
Toki voinhan minä ymmärtää tässä jotain väärinkin. En ole paras asiantuntia arvioimaan hepreaa.
Hesekielin kirjassa myös erotetaan selvästi, Tosi Jumalan palvelijat ja epä jumalan palvelijat.
Siksi kyseessä ei voi olla sekaannus.

Kyseinen merkki ja symboli, joka piirrettiin uskollisten miesten otsaan on sama merkki joka on,
 juutalaisille pahennus ja pakanoille hullutus, mutta joka niille, jotka ovat kutsutut, olkootpa juutalaisia tai kreikkalaisia, on Kristus, Jumalan voima ja Jumalan viisaus. Sillä Jumalan hulluus on viisaampi kuin ihmiset, ja Jumalan heikkous on väkevämpi kuin ihmiset.
1.Kor. 1:23-25.KR-38. 


Paavali myös puhuu galatalaisille hyvin suorasti ristin symbolista.
Oi te älyttömät galatalaiset! Kuka on lumonnut teidät, joiden silmäin eteen Jeesus Kristus oli kuvattu ristiinnaulittuna? Gal.3:1.KR-38.
Tässä me emme mene enempää ristin symboliin, sillä artikkelissa viivymme vain vanhan testamentin tekstissä.
Vanhan testamentin viittaukset ristiin symbolina ovat siis monenkirjavat. Ne viittaavat selkeästi rangaistukseen ja häpeään. Mutta menemättä enempää uuden testamentin puolelle, uusi testamentti selkeästi osoittaa missä Jumalan vahvuus tulee näkyviin. Hesekielin kirja myös ohjaa meidät Kristuksen luokse.

Tässä artikkelissa kysyimme, onko risti hyvän vai pahan symboli. On vaikea oikeastaan vastata kysymykseen. Koska ensin meidän pitää tietää mitä symboli edustaa. Artikkelissa ilmi tulleet asiat ja argumentit puhuvta sen puolesta,e ttä symbolit ovat riippuvaisia ihmisistä. Risti itsessään ei ole kumpaakaan. Mutta se voidaan asettaa kumpaankin käyttöön. Se voi olla peloke vihollisille. Se voi myös olla toivon ja uskon symboli. Kuten perinteinne risti onkin.
Pakanoiden symbolit ovat muuta, ne ovat vain mykkien jumalien tunnuksia. Vailla mitään elävää ja konkreettista.
Artikkelissa olen käyttänyt Jehovan todistajia malli esimerkkinä monissa yhteyksissä, ja syystäkin.
Useimpien pitääkin muistaa, että Miksi Jehovan todistajille nimenomaan risti on tärkeä väittelyn aihe. Liittyy heidän kokonaiskuvaan muista uskovista. He ovat valitettavasti systemaattisesti luoneet teologian joka monesti on vain toisten mollaamista. Vaikkakin he ihmisinä ovat monesti mukavia ja fiksuja. Heidän seurakuntansa on kuitenkin enemmän keskittynyt oppiin, kuin uskoon.


4 kommenttia:

  1. Shalom!

    Hyvä kirjoitus. Kiinnittäisin huomiota pariin jatkoajatukseen:
    Kirjoitit:

    "Juutalaisille oli myös tärkeää, ettei teloitettu roikkuisi ristillä yön yli. Kuten Jeesuksenkin kohdalla. Juutalaiset ajattelivat että maa tulee kirotuksi, jos ihminen on liian pitkään ristillä.
    Lue myös kuinka Kansan johtajaksi asetettu Joosua toimi."

    Tahtoisin korostaa että kysymys ei ollut vain juutalaisten omasta tapakulttuurista, vaan Jumalan käskystä:
    5.Mo.21: 22Jos joku on tehnyt itsensä syypääksi rikkomukseen, josta rangaistaan kuolemalla, ja hänet surmataan, ja sinä ripustat hänet hirteen, 23niin älköön hänen ruumiinsa jääkö hirteen yöksi, vaan hautaa hänet samana päivänä, sillä Jumalan kiroama on se, joka on hirteen ripustettu; älä saastuta sitä maata, jonka Herra, sinun Jumalasi, antaa sinulle perintöosaksi."

    Mitä tulee ristiin symbolina, tottahan on ettemme varmuudella tiedä minkä muotoinen ristiinnaulitsemisväline oli käytössä Jeshuan teloituksessa. Todennäköistä lienee, että se oli tav-muodoltaan (ehkä ison T-kirjaimen muotoinen).
    Itse vältän risti-symbolia lähinnä siksi, että se assosioidaan usein juutalaisten ja muiden ryhmien silmissä vainon ja ristiretkien merkiksi. Myös Toinen Kymmenestä Käskysanasta kieltää kuvien käytön palvonnallisissa yhteyksissä, jonka vuoksi monet Toora noudattavat uskonyhteisöt rajoittavat ristin, varsinkin ristiinnaulitunkuvan käyttöä rukoushuoneillaan ja kotiensa sisustuksissa. Jokainen seuratkoon kuitenkin omaatuntoaan ja sallikoon tiettyä pluralismia käytäntöjen suhteen uskovien keskuudessa, kuitenkin muistaen että millekkään kuville ja symboleille ei tulisi tarjota minkäänlaista adoraatiota korkeakirkolliseen tapaan.

    Matteus 4:10 Silloin Jeesus sanoi hänelle: "Mene pois, saatana; sillä kirjoitettu on: 'Herraa, sinun Jumalaasi, pitää sinun kumartaman ja häntä ainoata palveleman'."

    VastaaPoista
  2. Kiitos kommentoinnista ja mielipiteistäsi. Ristin tai ylipäätänsä koko ajatus siitä minkä muotoiseen esineeseen Herramme Jeesus naulittiin. Ei ole olennainen, sillä totuus on, että se naulittiin ja hän kuoli siinä kaikkien ihmisten puolesta. Jeesus otti meidän synnit kannettavakseen.

    Mitä tulee kuvien palvontaan, niin raamattu selkeästi kieltää kuvainpalvonnan. Jeesus voidaan kuvata miten taiteilija sen parhaiten haluaa. Jeesus oli maanpäällä ihminen ja ihmisen kuvaaminen ei ole kiellettyä. Kuvat ovat vain kuvia, eikä niillä ole muuta arvoa. Varsinkaan hengellisesti.
    Raamatussa on kyllä tarinoita joissa pelkkiin esineisiin koskeminen sai aikaan mm parantumisia. Tätä ei kuitenkaan tule sekoittaa Jumalan palvontaan, tai tässä palautteessa puhuttavaan kuvain käyttämiseen.
    Kts; Room.1:25.1.Tess.1:9.

    Raamatussa sanotaan epäjumalan palveljoista;
    Niiden kaltaisiksi tulevat niiden tekijät, kaikki, jotka niihin turvaavat.Ps.135:18.KR-92.

    VastaaPoista
  3. Ajattelen, ettei Jeesuksestakaan pitäisi tehdä kuvia.Jumala ilmoittaa meille itsensä kolmiyhteisenä Jumalana: Isänä, Poikana ja Pyhänä Henkenä. Kuvat Jeesuksesta ovat kuitenkin valheellisia, eikä niin pitkän aikajakson jälkeen kukaan osaa Häntä oikein kuvata. Jeesus kuvataan aina pitkähiuksisena, sekin mietityttää. Raamatussa miehelle pitkät hiukset ovat häpeä. 1Kor.11:14.

    VastaaPoista
  4. Kiitos palautteestasi. Raamatussa kun viitataan pitkiin hiuksiin. Niin sillä tarkoitetaan sellaisia pitkiä hiuksia, kuin naiselle. Kyseinen viittaus korinttilaiskirjeeseen viittaa siihen, ettei mies saa näyttää naiselta. Mies joka näytti naiselta oli jossain yhteyksissä temppeli prostitoitu.
    Tätä tarkoittaa ettei miehellä saa olla pitkät hiukset. Jehovan todistajat ovat tulkinneet tämän niin, että miehellä ei saa olla pitkiä hiuksia ollenkaan.

    Raamatun aikana oli aika tavallista, että miehillä oli olkapäälle asti ulottuvat hiukset. Toki poikkeuksiakin oli. Paavali kuitenkin tarkoitti että uskovainen ei saa näyttää pakanalliselta temppeli palvelijalta. Istarin temppleissä oli myös miespuolisia prostitoituja.
    kts: pyhäkköportto. pyhäkköpoika. 1.Moos.38:21,22. 5.Moos.23:17. Hoos.4:14. 1.Kun.14:24. 22:47.

    VastaaPoista