keskiviikko 20. heinäkuuta 2011

Jumalan Israel merkitsee Kristuksen kirkkoa.


On samantekevää, onko ihminen ympärileikattu vai ympärileikkaamaton.
Tärkeää on, että hänet on luotu uudeksi.
Tulkoon rauha ja laupeus niiden osaksi, jotka vaeltavat tämän ohjeen mukaan, koko Jumalan Israelin osaksi!
Gal.6:15-16. KR-92.

Juutalaisuus, Israel, valittu kansa ym ym... Termit saavat ihmisten päät mietteliääksi, kun varsinkin "vapaissa" suunnissa (vapaan herätyksen seurakunnat, Karismaatikot)
korostetaan edelleen Juutalaisuutta, muutakin kuin messiaanisia.
Toki on selvää, että tämä Jalo öljypuu vertaus viittaa Israeliin. Mutta kun selvitämme ylipäätänsä koko sanan Israel merkityksen. Niin se saa sinut uskomaan vahvemmin siihen, että Kirkko on Tosi Israel ja Tosi Jumalan kansa. Tällä en tarkoita mitään historiallista kirkkoa tai muuta vaan Kristusta ja sen tunnustamisen antamaa asemaa Jumalan silmissä. Jumala hyväksyy ihmisen vain Poikansa kautta.

Lue Tarina Jaakobin painista enkelin kanssa. Nimi muutetaan. Ja mitä nimi tarkoittaa.

Iso Raamatun tietosanakirja sanoo, että nimi Israel merkitsee; Jumala tai hän taistelee, taistella Jumalan kanssa, Jumala hallitsee. Nimi myös viittaa kansaan, perheeseen, mieheen, heimoon, maahan, ruhtinaaseen, seurakuntaan, sukukuntaan, ja vanhimpaan.
Israel= . ישראל . Yisra'el yis-raw-ale'(hepr)
Kreikaksi=
Ισραηλ. is-rah-ale'

Termin ja sanan käyttö ei siis yksinkertaisesti viittaa välttämättä siihen historialliseen israeliin kuten voisimme helposti päätellä. Tämä on minun omaa teologista pohdintaa.

Kysynkin mikä ja kuka on israelilainen?

Jaakob paini enkelin kanssa ei Jumalan vaikka teksti yhteydestä voisi niin tulkita. Raamatun kielenkäytössä Jumala sanana ei merkinnyt aina samaa mitä se meille merkitsee.
Jaakob sai nimen Israel.
Nimi israel taas hengellisessä mielessä viittaa jo Aabrahamiin ja hänelle annettuihin lupauksiin.
Aabrahamille annettiin myös lupaus maasta. Ja että hänen jälkeläisensä tullaan siunaamaan. Osaa siunattiinkin, ei kaikkia.
Lue: 1.Moos.17. 32.

Miksi Näiden miesten nimet muutettiin? Koska he kääntyivät ja uskoivat Jumalaan.
Tottelevaisuus ja kuuliaisuus teki heistä tosi Israelilaisia.
Abramista, Aabrahamiksi, ja Jaakobista, Israeliksi.

Sama idea toteutuu ja löytyy Paavalin opetuksissa, missä hän viittaa uudestisyntymiseen ja Antaa sanalle Israelilainen uuden merkityksen. Vaikka hän itse on juutalainen.
Kuten hän Galattalais kirjeessä sanookin, tärkeintä on uudestisyntyminen ja sydämmen ympärileikkaus.
Juutalaisuus ja Israel ei ole missään historian vaiheessa ollut mikään homogeeninen kansa tai yksimielinen porukka. Egyptistä lähti sekakansaa Mooseksen johdolla.
Vaan Jumalalla oli tarkoituksensa Maallisen israelin olemassaololle. Lähinnä viittaamaan siihen, että ihminen ei voi luoda Jumalan valtakuntaa maanpäälle. Tosi Israelilaisuus on siis uskoa.

Room. 9:24-27. KR-38.
Ja sellaisiksi hän myös on kutsunut meidät, ei ainoastaan juutalaisista, vaan myös pakanoista,
niinkuin hän myös Hoosean kirjassa sanoo: "Minä olen kutsuva kansakseni sen, joka ei ollut minun kansani, ja rakkaakseni sen, joka ei ollut minun rakkaani.

Ja on tapahtuva, että siinä paikassa, jossa heille on sanottu: 'Te ette ole minun kansani', siinä heitä kutsutaan elävän Jumalan lapsiksi."

Mutta Esaias huudahtaa Israelista: "Vaikka Israelin lapset olisivat luvultaan kuin meren hiekka, niin pelastuu heistä vain jäännös.

Room. 2:28-29.
Sillä ei se ole juutalainen, joka vain ulkonaisesti on juutalainen, eikä ympärileikkaus se, joka ulkonaisesti lihassa tapahtuu;
vaan se on juutalainen, joka sisällisesti on juutalainen, ja oikea ympärileikkaus on sydämen ympärileikkaus Hengessä, ei kirjaimessa; ja hän saa kiitoksensa, ei ihmisiltä, vaan Jumalalta.

1.Piet. 2:9-10.
Mutta te olette "valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, omaisuuskansa, julistaaksenne sen jaloja tekoja", joka on pimeydestä kutsunut teidät ihmeelliseen valkeuteensa;

te, jotka ennen "ette olleet kansa", mutta nyt olette "Jumalan kansa", jotka ennen "ette olleet armahdetut", mutta nyt "olette armahdetut".

Israel nimen merkityksen moninaisuutta voidaan tulkita monenlailla.
Nykyään se helposti mielletään maalliseen israeliin. Mutta Kristillinen käsitys siitä on aina ollut se, että tosi Jumalan israel on uskovat. Nimi israel jo viittaa ihan muuhun, kuten, taistella Jumalan kanssa.
Maailmassa ei ole kahta israelia vaan yksi ja se on hengellinen.
2000 vuotta on kirkko ollut olemassa ja hengellinen Israel ulusta asti. Aina Aabelista asti.
Jumalalla on aina ollut kansa ja henkilöt joiden kautta hän on maailmalle puhunut.
Kuten johdanto tekstissäkin tulee jo esiin, eli ne jotka seuraavat Jumalan tahtoa ovat Jumalan Israel.

+

Tarkastellaan vielä erästä kohtaa missä Paavali puhuu ja kirjoittaa Efeson seurakunnalle. Tätä on myös käytetty hyvin pitkälti puolustamaan sitä teologista oppia millä halutaan viitata sihen, että Kristityt ovat vain ne jotka on oksastettu Juutalaiseen kansaan. Joka merkitsee sitä johtopäätöstä, että Jeesus vaikka olikin Juutalainen, niin ei kelpaakkaan omalle kansalleen.

Ef. 2:11-13.
Muistakaa sentähden, että te ennen, te lihanne puolesta pakanat, jotka olette saaneet ympärileikkaamattomien nimen niiltä, joita, lihaan käsillä tehdyn ympärileikkauksen mukaisesti, sanotaan ympärileikatuiksi -

että te siihen aikaan olitte ilman Kristusta, olitte vailla Israelin kansalaisoikeutta ja vieraat lupauksen liitoille, ilman toivoa ja ilman Jumalaa maailmassa;
mutta nyt, kun olette Kristuksessa Jeesuksessa, olette te, jotka ennen olitte kaukana, päässeet lähelle Kristuksen veressä.

Paavali ei tässä vahvista juutalaisuuden erityisasemaa, koska hän ei puhu siitä muissakaan kirjeissään.
Vaan jatkaa edelleen sitä samaa teologista päätelmää, että tosi Israel ja Jumalan kansa on seurakunta ja uskovat ihmiset.
Jakeessa 3 sanotaankin, että "vihan lapsia kuten muutkin" Juutalaisilla siis ei ollut etulyönti asemaa, ja vaikka olisikin, niin se oli aikaa sitten menetetty, siis lihan puolelta. Hengen puolelta kaikki on kaikille mahdollista.

Ef.2:3
joiden joukossa mekin kaikki ennen vaelsimme lihamme himoissa, noudattaen lihan ja ajatusten mielitekoja, ja olimme luonnostamme vihan lapsia niinkuin muutkin;

Paavali vertaa efesolaista meininkiä pakanallisiin pitoihin.
Efesossa oli paljon noituutta ja Demonien palvontaa. Efesoksessa sijaitsi myös huomattava "artemiksen" temppeli.
Artemis edisti kasvullisuutta ja varttuvaa elämää, hän on öisen taivaan ja kuun haltijatar, esiintyy saduissa metsän ajattarena ja neitseellisen puhtauden puolustajana. Roomalainen vastine tälle oli Diana.

Efesoksen seurakunnan taistelu demoneja vastaan joka käy ilmi myös Paavalin kehoituksesta pukea ylle Jumalan koko sota-asu. Ef.6

Efesolaisia myös vahvistettiin, että kirkko oli perustettu Apostolien ja profeetojen sanoille jonka kulmakivenä on Kristus. Paavali näin vahvistaa Profeettojen roolin Juutalaisten kansan keskuudessa.
Profeetat olivat tosi Israel ja Tosi Ympärileikattuja, Jumalan kansaa. Jota muu kansa vihasi, kuten Jeesuskin kertoi.

Matt 23:29-38.
Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te rakennatte profeettain hautoja ja kaunistatte vanhurskasten hautakammioita,
ja sanotte: 'Jos me olisimme eläneet isäimme päivinä, emme olisi olleet osallisia heidän kanssaan profeettain vereen'!

Niin te siis todistatte itsestänne, että olette niiden lapsia, jotka tappoivat profeetat.
Täyttäkää siis te isäinne mitta.
Te käärmeet, te kyykäärmeitten sikiöt, kuinka te pääsisitte helvetin tuomiota pakoon?
Sentähden, katso, minä lähetän teidän tykönne profeettoja ja viisaita ja kirjanoppineita.

Muutamat heistä te tapatte ja ristiinnaulitsette, ja toisia heistä te ruoskitte synagoogissanne ja vainoatte kaupungista kaupunkiin;
että teidän päällenne tulisi kaikki se vanhurskas veri, joka maan päällä on vuodatettu vanhurskaan Aabelin verestä Sakariaan, Barakiaan pojan, vereen asti, jonka te tapoitte temppelin ja alttarin välillä.

Totisesti minä sanon teille: tämä kaikki on tuleva tämän sukupolven päälle.

Jerusalem, Jerusalem, sinä, joka tapat profeetat ja kivität ne, jotka ovat sinun tykösi lähetetyt, kuinka usein minä olenkaan tahtonut koota sinun lapsesi, niinkuin kana kokoaa poikansa siipiensä alle!
Mutta te ette ole tahtoneet.
Katso, 'teidän huoneenne on jäävä hyljätyksi'.

Tässä Efesolaiskirjeen kohdassa, (israelin kansalaisoikeus) tarkoittaa hengellistä, ei lain omaista tulkintaa.
Jae: 11-12. Israelin kansalais-oikeus koski myös proselyyttejä eli käännynnäisiä.
Jotka eivät olleet juutalaisa vaan pakana käännynnäisiä.
Nämä silti olivat synagoogan jäseniä ja puhtaita. Tässä kohdin tämä raamatun paikka ei siis voi viitata pelkkään syntyperään. Koska Juutalaisuudessa saattoi olla muitakin kuin syntyperäisiä juutalaisia.

Pakanat elivät ilman Jumalaa, mutta vain Vanhan liiton ajan, koska tällöin Jumala puhui vaan kansalleen joka asui Israelilaisten parissa. Nyt kuitenkin tuo Jumala ilmoitti itsensä kaikille ja teki kansaksi kaikki jotka uskovat. Joita edustivat vanhan liiton puolella patriarkat, Mooses ja Profeetat. Paavalihan kirjoittaa, että todellinen ympärileikkaus on sydämmen ympärileikkaus.

1.Kor. 7:19
Ei ympärileikkaus ole mitään, eikä ympärileikkaamattomuus ole mitään, vaan Jumalan käskyjen pitäminen.

Room 2:29
vaan se on juutalainen, joka sisällisesti on juutalainen, ja oikea ympärileikkaus on sydämen ympärileikkaus Hengessä, ei kirjaimessa; ja hän saa kiitoksensa, ei ihmisiltä, vaan Jumalalta.

Gal 5:6
Sillä Kristuksessa Jeesuksessa ei auta ympärileikkaus eikä ympärileikkaamattomuus, vaan rakkauden kautta vaikuttava usko.

Raamattu myös vakuuttaa, että kaikki ovat synnin alla ja siksi tarvitsevat taivaankansalaisuutta. Jumalan valtakuntaan ei jaella "V.I.P" lippuja vaan jokainen saa sen samoilla ehdoilla.

Gal 3:22 Mutta Raamattu on sulkenut kaikki synnin alle, että se, mikä luvattu oli, annettaisiin uskosta Jeesukseen Kristukseen niille, jotka uskovat.


+

Roomalaiskirjeessä puhutaan oksastamisesta ja siitä miten Israelia on kohdannut paatumus.
Ja Israel on pelastuva kun pakanain luku on tullut täyteen. (Room.11.)
Roomalaiskirjettä luettaessa on ymmärrettävä kirjeen tausta ja kohde.

Mitä Paavali aikaisemmin kirjoitti.
Voisiko Paavali ensin puhua toista ja muuttaa siten Israelin merkitsevän jotain muuta.
Evankeelinen oikeisto uskoo, että Juutalaiset kääntyvät kun kristus tulee takaisin.
Ilmestyskirjan sivuilta löytyy tarpeeksi dataa osoittamaan tämä vääräksi.

Mutta asia ei voi myöskään olla näin, koska he eivät ole Oikea Israel, he eivät edes ole kuninkaallinen valtio, Vaan puolisotilaallinen tasavalta jossa luotetaan enemmän rynnäkkökiväärin kuin Jehovaan.
Temppelikin on rakentamatta. Vaikka heidän esi isät rakensivat sen aina ensin kun saapuivat pakkosiirtolaisuudesta. Juutalainen valtio ei siis ole edes heikko varjo siitä mitä se oli kun Herra sen asetti.
Lue väitetty profetia israelin valtion tukiajatuksena. Huomaat miten epäjohdonmukaisesti se käy yhteen nykyisen Israelin kanssa. Hes. 37:21-22.

Room. 9:6
Mutta ei niin, että Jumalan sana olisi harhaan mennyt. Sillä eivät kaikki ne, jotka ovat Israelista, ole silti Israel,

Joh 8:39
He vastasivat ja sanoivat hänelle: "Aabraham on meidän isämme". Jeesus sanoi heille: "Jos olisitte Aabrahamin lapsia, niin te tekisitte Aabrahamin tekoja.

Ilm.2:9. KR-92.
Minä tiedän sinun ahdinkosi ja köyhyytesi - sinun, joka kuitenkin olet rikas. Minä tiedän, miten sinua herjaavat nuo, jotka sanovat itseään juutalaisiksi vaikka eivät ole - Saatanan synagogaa he ovat!

Jeesus on Se Puu johon kaikki oksastetaan.

Joh. 15:1-6. KR-38.
"Minä olen totinen viinipuu, ja minun Isäni on viinitarhuri.

Jokaisen oksan minussa, joka ei kanna hedelmää, hän karsii pois; ja jokaisen, joka kantaa hedelmää, hän puhdistaa, että se kantaisi runsaamman hedelmän.

Te olette jo puhtaat sen sanan tähden, jonka minä olen teille puhunut.

Pysykää minussa, niin minä pysyn teissä. Niinkuin oksa ei voi kantaa hedelmää itsestään, ellei se pysy viinipuussa, niin ette tekään, ellette pysy minussa.

Minä olen viinipuu, te olette oksat. Joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, se kantaa paljon hedelmää; sillä ilman minua te ette voi mitään tehdä.

Jos joku ei pysy minussa, niin hänet heitetään pois niinkuin oksa, ja hän kuivettuu; ja ne kootaan yhteen ja heitetään tuleen, ja ne palavat.


Eskatologisessa epifaniassa ei tapahdu mitään "pikaista" parannuksen tekoa, koska kun Kristus saapuu takaisin, niin kansat vaikeroivat hänen tullessa, myös ne jotka hänen lävistivät eli juutalaiset.
Tässä voidaan myös tulkita asia niin, että samaan aikaan tulee tapahtumaan ylösnousemus.

Ilm.1:7
Katso, hän tulee pilvissä, ja kaikki silmät saavat nähdä hänet, niidenkin, jotka hänet lävistivät, ja kaikki maan sukukunnat vaikeroitsevat hänen tullessansa. Totisesti, amen.

1.Tess.4:16
Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin;

2.Tess.1:6-9.
koskapa Jumala katsoo oikeaksi kostaa ahdistuksella niille, jotka teitä ahdistavat,

ja antaa teille, joita ahdistetaan, levon yhdessä meidän kanssamme, kun Herra Jeesus ilmestyy taivaasta voimansa enkelien kanssa
tulen liekissä ja kostaa niille, jotka eivät tunne Jumalaa eivätkä ole kuuliaisia meidän Herramme Jeesuksen evankeliumille.

Heitä kohtaa silloin rangaistukseksi iankaikkinen kadotus Herran kasvoista ja hänen voimansa kirkkaudesta,

Tällaiset tapahtumat kohtaavat myös Kaikkia kansoja jotka eivät Herraa tunne.
Siksi Evankeliointi on tärkeää. Valitettavan monesti monet evankelistat ovat "hurahtaneet" Israeliin niin, että he eivät julista heille evankeliumia.
Moni syy johtuu vain traumasta ja syyllisyydestä.
Juutalaisuudesta on tullut eräänlainen "tabu" varsinkin niiden ihmisten silmissä jotka haluavat osoittaa veljes rakkautta, muttei syyllistyä sellaiseen jota maallisessa mielessä kutsumme antisemitismiksi.

Juutalaisissa on myös niitä, jotka ovat tehneet parannuksen ja ovat uudestisyntyneet ihanaan toivoon.
He silloin ovat totisia Israelilaisia ja Jumalan valittua kansaa. Juutalaisista on tullut Kristittyjä, se on tärkeää.
Kaikki joita Jumalan henki johdattaa ovat Jumalan lapsia, eikä tässä katsota henkilöön.

Toivon, että tämä kirjoitus on ollut positiivinen ilmaisu siitä mikä on tosi Israel ja mitä se nimenä tarkoittaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti