maanantai 22. helmikuuta 2010

Evl-kirkon Piispat ottivat aikalisän. 10.2.10


Piispainkokous ei suosita homoparien siunaamista.

Piispainkokous ei edelleenkään suosita homoparien siunaamista. Piispojen mielestä parisuhteensa rekisteröineiden puolesta tai heidän kanssaan voidaan silti rukoilla.

"Asia on jakanut kirkkoa voimakkaasti. Päädyimme ratkaisuun, jonka takana mahdollisimman moni pystyy seisomaan", sanoi Lapuan piispa Simo Peura tiedotustilaisuudessa Helsingissä.

Vapaamuotoista rukousta homopareille voi johtaa pappi tai kirkon muu työntekijä, ja tilaisuuden voi toteuttaa yksityisesti tai yhteisöllisesti. Vastaava käytäntö on voimassa muun muassa Norjan kirkossa.

Kokouksessa keskiviikkona julkistettu selvitys ei ottanut kantaa siihen, missä rukoustilaisuus voidaan järjestää. Kirkkojen käytöstä rukoukseen päätetään seurakuntakohtaisesti.

Suomessa on jo vireillä sukupuolineutraaliin avioliittoon tähtääviä lakialoitteita. Muutama yksittäistapaus rekisteröidyn parisuhteen siunaamisestakin löytyy. Myös osa piispainkokouksen jäsenistä katsoi, että rekisteröidyn parisuhteen siunaaminen on teologisesti mahdollista.

Rukoilemisesta voi myös kieltäytyä

Kirkon työntekijä voi kieltäytyä samaa sukupuolta olevien parien kanssa rukoilemisesta omantunnon syistä. Piispainkokouksen selvitys pitää kiinni perinteisestä käsityksestä, jonka mukaan avioliitto kuuluu vain miehen ja naisen väliseen suhteeseen.

"Rekisteröityä parisuhdetta emme pidä avioliittona, vaan toisenlaisena asiana. Siksi sitä ei siunata. Kaikkien ihmisten ihmisarvo takaa kuitenkin sen, että myös homoseksuaalit ja parisuhteensa rekisteröineet kuuluvat kirkon oikeuden piiriin", kertoi arkkipiispa Jukka Paarma.

Rekisteröity parisuhde ei ole edelleenkään este kirkon virassa toimimiselle, linjasi selvitys. Se ei esitä kirkolliskokouksen aiempien päätösten muuttamista. Kokous päätti vuonna 2003, että kirkkokäsikirjaan ei oteta rekisteröidyn parisuhteen siunaamiseen liittyviä toimituksia.

Selvitys annetaan seuraavaksi kirkolliskokoukselle, joka käsittelee sitä mahdollisesti toukokuun alussa. Tämän jälkeen selvitys siirtyy kirkolliskokouksen valiokunnalle.


STT,

Suomen Evankelis luterilainen kirkko ei lähtenyt vielä seuraamaan naapurimaan tietä.
Vaikka Piispojen päätös oli aika ympäri pyöreä, niin se ainakin osti lisä-aikaa kirkolle, miettiä sitä, että mihin suuntaan se tulevaisuudessa meinaa kallistua. Tämä Piispain kokous oli positiivinen yllätys ja Iloitsen siitä suuresti.
Kokous on kuitenkin teologisesti erittäin puutteellinen ja täynnä aukkoja.
Tässä lähinnä keskusteltiin kaavoista ja toimituksista, eikä siitä, miten Kirkko suhtautuu Homoseksuaalisiin taipumuksiin ja sen rinnastamista avioliittoon, joka on miehen ja naisen välinen.
Herralle kiitos siitä, että Piispat tukeutuivat vielä Kristillisen kirkon pitkään perinteeseen tulkita avioliittoa. Homosuhteet ovat häpeällisiä ja niiden hyväksyminen kasvattaa kieroon nykyistä sukupolvea.
Kirkko voi nyt hengähtää ja tyytyä tähän, mutta kuten artikelissakin tuli esiin, tämä oli se linja mikä tyydyttää suurta osaa.
Miten mahtaa asiat olla 10-20 vuodenpäästä?
Kirkko tarvii nyt paljon esirukoilijoita ja uskovia maallikoita kantamaan vastuuta kirkon kehityksestä.
Homosuhteiden pelkistäminen pelkkään termi kikkailuun ei ole johdonmukaista, kuten joku teologian opiskelija totesi, että siunaahan papit ostoskeskuksiakin.
Jos teologian opiskeljoiden ymmärrys homosuhteista ja niiden siunaamisesta on näin pinta puolista. Niin olen erittäin huolissanin tulevien pappejan Uskonelämän sisällöstä ja raamatun tuntemisesta.
Kysymys on paljon syvemmästä asiasta kuin siunaamisesta. Ihminen ei voi siunata sitä minkä Jumala on kieltänyt, eikä ihminen voi astua Jumalan säädösten yläpuolelle, siksi vaan,että hänestä nyt tuntuu vaan siltä, että tämä buumi on ihan jees.

Siunaaminen, siunaus, Merkitsee seuraavia asioita.
Pyhittämistä, pyhäksi julistamista; pyhäksi ylistämistä; Jumalalle esitetty pyyntö hänen suosionsa saamiseksi; suosio; hyvyyden suomista; kirkastamista; hyvän puhumista jostakusta; suojelemista ja varjelemista pahalta; onnellisuuden tuottamista.

Homoliittojen perusteet asialle eivät lepää näiden argumenttejen varassa. Raamattu kieltää koettelemasta Jumalaa.
Homo ja lesbo suhteet ovat raamatun mukaan häpeällisiä ja iljettäviä, ja jos raamatun sanaan sitoutuva ihminen ei piittaa tästä, niin hän on silloin astunut sille tielle mikä lepää ihmisissä eikä Jumalan Hengessä.
Sananl.16:25.
Moni luulee omaa tietään oikeaksi, vaikka se on kuoleman tie.

Homojen keskinäiset suhteet eivät ole liittoja. Raamattu ei tunnista eikä tunnusta tällaista elämisen muotoa, vaan ankarasti kieltää sen harjoittamisen, niin vanhassa kuin uudessa testamentissakin.

3.Moos.18:22. Älä makaa miehen kanssa niin kuin naisen kanssa maataan, sillä se on kauhistuttava teko.

Room.1:26-27.
Siksi Jumala on jättänyt heidät häpeällisten himojen valtaan. Naiset ovat vaihtaneet luonnollisen sukupuoliyhteyden luonnonvastaiseen,
ja miehet ovat samoin luopuneet luonnollisesta yhteydestä naisiin ja heissä on syttynyt himo toisiaan kohtaan. Miehet ovat harhautuneet harjoittamaan keskenään säädyttömyyttä ja saavat ansaitsemansa palkan.

Toivotaan ja rukoillaan, että Suomen luterilainen kirkko saisi tulevaisuudessa vastuullisia Piispoja ja eritoten niitä, jotka tahtovat seistä näin selvissä asioissa Jumalan sanan takana.
Sillä jos Kristitty menettää uskonsa Jumalan sanaan, niin mitä hänelle jää jäljelle?
Teologiset tiedekunnat paukuttavat meille oppeja, jotka ovat meille yhtä vieraita, kuin saatanalle totuuden puhuminen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti