tiistai 17. heinäkuuta 2012

Kuoleman päälle vielä kuolemaa ja ikuista kidutusta.


Kristikunnan katolinen perinne on kirkon varhaisesta vaiheesta asti opettanut, että ihminen on kuolematon kokonaisuus ja siksi se kuolemattomana elää kuoleman jälkeenkin.(katolinen käsitys)
Katolinen käsitys on tehnyt täyskäännöksen siitä käsityksestä joka oli varhaisilla uskovaisilla. Aina Patriarkoista asti. Heille ihminen oli lihaa ja verta, heille myös kuolema oli kuolema.
Toki on selvää, että koko ihmiskunnan historian aikana on elänyt rinnakkaisia käsityksiä siitä mitä tapahtuu kuoleman jälkeen. Tällaisia harha käsityksiä oli myös jumalankansalla.
Mutta Tosi Jumalan palvelijat ovat saaneet käsityksensä Jumalalta. Ja pyhistä kirjoituksista.
Siksi Jumalan uskolliset palvelijat eivät ole langenneet väärään käsitykseen kuolemasta.

Tässä artikkelissä perustelen raamatulla sen tosiasian, että ei ole oikein ja raamatun mukaista uskoa siihen, että ihminen vielä kuolemankin jälkeen joutuu maksamaan tiliään Jumalalle. Vaikka artikkelissa puhun katolisesta perinteestä. Niin katolinen perinne tarkoittaa vanhaa opin suuntaa maailmassa joka myös vaikuttaa karismaatikkojen että herätyskristillisissä piireissä ja  keskuudessa. Vaikka he väittävät irtaantuneen taikauskosta ja rooman ikeestä. Tässä he ovat kuitenkin väärässä. Sillä sielun kuolemettomuus ja koko idea sielusta on täysin ja läpeensä pakanallinen ja saatanallista alkuperää. Sitä alkuperää ja valhetta jonka käärme lausui eedenin puutarhassa esivanhemmillemme. Kyse on myös siitä uskommeko me sen valheen? Onko Jumala sellainen joksi saatana sen väittää olevan? Vai olemmeko me pahat ihmiset tehneet Jumalasta pahan kuten me itse olemme?

Kuolema on totaalinen.

Sillä meidän sielumme on vaipunut tomuun, meidän ruumiimme painunut maahan.
Ps.44:25.

Pian minä muutun maaksi. Kun katsahdat minuun, minua ei enää ole.
Job.7:21b. KR-92.

mutta hyvän- ja pahantiedon puusta älä syö, sillä sinä päivänä, jona sinä siitä syöt, pitää sinun kuolemalla kuoleman".
1.Moos.2:17.

Kun hänen henkensä lähtee hänestä, niin hän tulee maaksi jälleen; sinä päivänä hänen hankkeensa raukeavat tyhjiin.
Ps.146:4.

 Ei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, häntä vedä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.
Joh.6:44

Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin;
1.Tess.4:16.

Näillä raamatun paikoilla haluan vahvistaa sitä raamatullista totuutta joka liittyy ihmiseen ja kuolemaan. Ihmiset kun eivät ole missään helvetissä eivätkä taivaassa. vaan he ovat kuolleita.
Kuolema on synnin palkka. Ja kun ihminen kuolee se on velkansa maksanut. Mutta siitä eteenpäin kaikki on Kristuksen ansaitsemaa armoa hyväksemme. Eli kysymys ylösnousemuksesta. Eihän Jumala sanonut Aadamille tämän langettuaan että se palaa helvetissä. Vaan hän sanoi että se on kuolemalla kuoleva ja että se palaa takaisin tomuun. Kts. 1.Moos.3.

Room 5:12
Sentähden, niinkuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska kaikki ovat syntiä tehneet -

Raamattu puhuu, että synnin palkka on kuolema. Joka on täysin totta. Ja se johtuu ihan siitä, että kaikki ovat syntisiä. Siitä on merkkinä se että parhaatkin ja "hyvimmätkin" ihmiset kuolevat. Jos he eivät kuolisi he eivät olisi syntisiä eivätkä tätän myöskään pelastuksen kohteita. Jeesus pelasti ihmisen kokonaisena. Siksi sana tuli lhaksi. Pelastuksen kohde ei ollut mikään sielu sen platonilaisessa merkityksessä eikä mikään valaistuskokemus ja esimerkki. Kuten Gnostikot väittävät. Vaan se, että Jumalan Poika tuli Lihaksi. Esikoinen ja ainosyntyinen tuli sovittamaan tekomme. Lihassa.
Jeesus kärsi lihassa ja oli ihminen ihmiesten joukossa, mutta ilman perisyntiä.

Eikä Jeesus poistanut kuoleman vaikutuksen? 
Jeesuksen lunastutyö ei ole vielä kokonaan saatettu päätökseen koska kuolema edelleen niittää omaa satoaan ja se tarkoittaa sitä, että synti on edelleen vielä olemassa.
2.Kor. 4:12  .Niinpä siis kuolema tekee työtään meissä, mutta elämä teissä. 
Mutta vihollisista viimeisenä tuhotaan kuolema. Eli vasta tuhatvuostiskauden jälkeen. Joka on ihmiskunnan historiassa vielä edessä. Toki kuoleman pistin on jo tuhottu sillä Kaikki uskovaiset ovat mukana ensimmäisessä ylösnousemuksessa. Johon toisella kuolemalla ei ole valtaa.
Myös kuolema tuhotaan.

1.Kor. 15:26
Vihollisista viimeisenä kukistetaan kuolema.

Ilm. 20:14
Ja Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen. Tämä on toinen kuolema, tulinen järvi.

Tuomion aika ei ole missään helvetissä eikä ihmisiä piinata ikuisesti jos he eivät kuulu elämänkirjaan. Lukekaa itse sillä koko kuolema ja tuonela tuhotaan. Ei ole enään edes paikkaa missä piina tapahtuu vaan kaikki tuhotaan.
On täysin absurdia uskoa johonkin helvetin ikuiseen piinaan ja samaan aikaan väittää, että Jumala rakastaa.
Jos kuolevainen ihminenkin tämän tajuaa niin onko ihminen silloin viisaampi tai armollisempi kuin Jumala.

Luuk 11:11-13.
Ja kuka teistä on se isä, joka poikansa häneltä pyytäessä kalaa antaa hänelle kalan sijasta käärmeen, taikka joka hänen pyytäessään munaa antaa hänelle skorpionin? Jos siis te, jotka olette pahoja, osaatte antaa lapsillenne hyviä lahjoja, kuinka paljoa ennemmin taivaallinen Isä antaa Pyhän Hengen niille, jotka sitä häneltä anovat!"

Ehkä tuo yllä mainittu raamatun paikka ei kaikin osin vastaa kysymykseen, mutta se antaa näkökulmaa siihen millainen Jumala on.
Miksi Jumala rankaisisi ihmistä vielä lisää. kun ihmisen elämä on muutenkin kärsimystä ja luopumista. On hyvin suhteellista puhua silloin uskottavasti jos omaksuu sellaisen rivon opetuksen jota ikuinen helvetintuli oppi edustaa.

Raamatussa on pari kohtaa joissa puhutaan helvetistä ja sen kiduttavasta vaikutuksesta. Ja kumpikin niistä kohdista on täysin selitettävissä aikansa kertomuksellisena tehokeinona.

Huomatkaa aina myös alkutekstit. Sanaa helvetti ei edes ole alkuteksteissä.
Jos tarina käsien repimisistä olisi tulkittava täysin sen mukaan mitä Jeesus sanoo, niin tällöin monikin hengenmies kulkisi ilman päätä tai käsiä :)

Entä klassinen tarina rikkaan miehen rangaistuksesta helvetin liekeissä?
Kun luette Jeesuksen kertomuksen niin huomaatte sen merkityksen. Miten rikasmies edes voisi kokea janoa tai helpotusta siitä tai kuumuutta. koska ne vaativat ruumiin? Missä maailmassa on sellainen liekki joka ei tuhoaisi lihaa vaan säilyttäisi sen?

Nyt joku voisi sano, että ei se ole maailmassa vaan henkimaailmassa. Mutta eikö raamattu sano, että saatana heitettiin maanpäälle? Olessa ensin taivaassa. Tulijärvi on todellakin varattuna demoneille ja saatanalla, mutta vain tuohoamis tarkoituksessa.

Ilm.12:9.
Ja suuri lohikäärme, se vanha käärme, jota perkeleeksi ja saatanaksi kutsutaan, koko maanpiirin villitsijä, heitettiin maan päälle, ja hänen enkelinsä heitettiin hänen kanssansa.


Uskovaiset monesti selittävät että saatana asuu helvetissä? Miten joku voi asua sellaisessa paikassa joka on tehty tuhottavaksi tai sen ainoa tarkoitus on tuhota synti? Jota mm; kuolemakin edustaa vai asuuko kuolemakin jossain. Eihän kuolema ole henkilö vaan metafora eli kielikuva.

Ajatelkaa rakkaat lukijat tätä seikkaa. Jos Helvetti on ikuinen kuten on taivaskin. Niin miten ihmeessä voimme nautiskella Jumalan valtakunnassa kaikesta ihanuudesta, kun samaan aikaan tiedämme, että miljardit ihmiset käryävät helvetin liekeissä.

Ainoat "kristilliset" lähteet helvetistä ja sen sadistisen maailman näystä tulevat ei kanoonisista kirjeistä. Ihmiskunnassa on paljon vanhempiakin uskontoja joissa on selitetty helvetin kaltaisista paikoista.
Kristityillä ei ole monopolia siihen. Vaan he ovat itseasiassa lainanneet pakanoilta koko opin helvetistä. Pakkohan se on ollut lainata kun ei sitä raamatusta löydy.

Sanotaan, että missä mato ei kuole ja tuli ei sammu. Niin kuka löytää vielä hinnomin laaksosta liekin joka palaa siellä missä joskus oli israelilaisten kaatopaikka jossa rikillä kohennettiin tulta? Eikö tällaiset tulkinnat ole jo aika kaukaa haetulta jos kaatopaikka vertaus onkin yhtäkkiä jonkun ikuisen henkimaailman vertauskuva? eikä israelilaiset koskaan sinne mitään elävää heittäny. Alkutekstin sana Gehenna joka yleensä on väännetty helvetiksi tai tuonelaksi tarkoittaa vaan kaatopaikkaa joka sijaitsi hinnomin laaksossa. Siitä tuli tuhon sana. Israelilaiset eivät ajatelleet mitään mystisempää koko asiasta. Sana helvetti pitäisikin kääntää nykyaikaisemmin muuksi. Ja hylätä sen sanan historiallinen käännösperiaate.





Jumala ei pidä vihaa ikuisesti.

Ps. 130:3
Jos sinä, Herra, pidät mielessäsi synnit, Herra, kuka silloin kestää?


Ps. 103:14
Sillä hän tietää, minkäkaltaista tekoa me olemme: hän muistaa meidät tomuksi.

Mik. 7:18-19.
Kuka on Jumala, niinkuin sinä olet, joka annat pahat teot anteeksi ja käyt ohitse perintösi jäännöksen rikosten? Ei hän pidä vihaa iäti, sillä hänellä on halu laupeuteen. Hän armahtaa meitä jälleen, polkee maahan meidän pahat tekomme. Kaikki heidän syntinsä sinä heität meren syvyyteen.

Raamatun paikkojen viittaukset selvästi osoittavat, että Jumalamme ei ole sellainen joksi hänet on kuvailtu vuosisatojen ajan. Luulempa, että koko oppi on tullut siihen tarpeeseen, että saadaan kirkkovaltiolla pidettyä tietämätön kansa kurissa. Nykyään kun se ei enään onnistu niin selitetään sitten asia muuksi.

Vaikka itsekkin edustan pimeään ja harhaiseen käsitykseen verrattuna liberaalia tulkintaa. niin perustan uskoni raamatun sanaan en taikauskoon. Tai pelkkiin yleisuskonnollisiin tunteisiin.
Täytyihän  luterilaisuudenkin muuttua ankaraksi kirkkokuria vaalivaksi järjestöksi, kun kansa uskoi että usko pelastaa ja se ei enään pysynyt kurisssa ilman miekkaa ja pelkoa. Se on vaan luonnollinen seuraus kun yritetään sekoittaa uskoa ja politiikkaa. Lutterin opeilla oli teologinen arvo vaikka se käytännössä tyhjensi kirkon penkit muuten.

Raamattu puhuu kuitenkin synnin tuhoamisesta mutta ei sen säilyttämisestä.
Ilmestyskirja kertoo kuinka sana tuonela eli helvetti eli hepreaksi sheol (oikea suomennos =hauta) antaa kuolleensa ja sitten se itsekkin tuhotaan. Jos missä ne kidutettavat sitten ovat?

Ilm 20:13-14.
Ja meri antoi ne kuolleet, jotka siinä olivat, ja Kuolema ja Tuonela antoivat ne kuolleet, jotka niissä olivat, ja heidät tuomittiin, kukin tekojensa mukaan. Ja Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen. Tämä on toinen kuolema, tulinen järvi.

Tällaisten opetusten suhteen on aina hyvä lukea Jumalan sanaa ja luottaa siihen. Maailmassa on paljon seurakuntia jotka ovat hylänneet opin ikuisesta helvetin tulesta. Eikä siitä oikeen nykyään kukaan muutenkaan puhu. Vaikka ei puhuta kyllä synnistäkään. Olisiko niillä jokin yhtäläisyys. Varmaan on kuitenkin se että Jumala tulee tuhomaan synnin. Ja jokainen joka ei tuhatvuotiskauden jälkeen ota vastaa Jumalanvaltakunnan hyvää uutista päätyvät gehennaan.

Jeesus varoitti myös aikansa johtajia siitä. Jeesus ei tuominnut heitä vielä, mutta varoitti heitä. Sillä heillä oli väärä sydämen asenne. Jo sana helvetti on täysin väärä ja herättää paljon vääriä ajatuksia. vääristää myös koko Jumalan tuomiokäsityksen. Tuomio ei aina ole negatiivinen vaan myös vapauttava.

Te käärmeet, te kyykäärmeitten sikiöt! Miten te voisitte välttää kadotustuomion?
Matt.23:33. KR-92.

Jumalan rakkaus on haluttu ehdollistaa erilaisilla käsitteillä kuten helvetti ja lahkot.
Aina on joku ollut sanomassa ja pelottelemassa. Mutta koska nykyään kirkoilla ei ole enään valtaa niin voimme vapaasti tutkia sanaa. Raamattu kuitenkin käskee pelkäämään Jumalaa. Raamattu ei puhu sellaisesta "hippi Jumalasta" joka pitää itseään pellenä. Kuten nykyajan liberaali teologit selittävät ja tekevät.
Vaan raamatussa tuomio järjestelyt ovat ihan toisenlaisia kuin on aina opetettu. Ihmisen motiivi seurata Jumalan tahtoa ei ole pelossa vaan rakkaudessa. Helvetti ei voi olla uskomme kohde ja inspiraatio. Vaikka monetkin armoitetut saarnaajat ovat valitettavsti siitä saaneet sydämmelleen huolen pelastaa ihmisia siitä ja siltä. Ihmiset kuitenkin tarvitsevat evankeliumia että he voivat pelastua jo nyt mutta myös toisessa ylösnousemuksiessa eli vääräin ylösnousemuksessa.

Job.14:15.KR-92.
Silloin sinä kutsuisit minua, ja minä vastaisin, sinä kaipaisit jälleen sitä, minkä oma kätesi on luonut.

Ap.t 24:15
ja pidän sen toivon Jumalaan, että on oleva ylösnousemus, jota nämä itsekin odottavat, sekä vanhurskasten että vääräin.

Ilm 20:6
Autuas ja pyhä on se, jolla on osa ensimmäisessä ylösnousemuksessa; heihin ei toisella kuolemalla ole valtaa, vaan he tulevat olemaan Jumalan ja Kristuksen pappeja ja hallitsevat hänen kanssaan ne tuhannen vuotta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti