torstai 16. helmikuuta 2012

Mitä Varhaiset Kristityt Uskoivat.Heikki Räisänen.



















Aloitan uuden osa alueen tässä blogissani, jossa käyn pinnallisesti läpi joitain kirjoja. Joita olen vastikään lukenut. Aloitan artikkelin ja kirja valintani kohutusta ja kehutusta Heikki Räisäsen kirjasta. Mitä varhaiset kristityt uskoivat.

Jonkin verran olen tutustunut kirjailijan aikaisempaan tuotantoon. Mutta en kovin paljoo. Luin kirja arvosteluista kyseisestä kirjasta, Uusitie lehti. Jossa arvosteltiin kyseistä kirjaa melko voimakkaasti. Toki kiinnitin heti huomiota tapoihin jolla arvostelu oli toteutettu. Eli hyökättiin kirjailijaa vastaan juuri näillä voimakkailla kirkolliskokous teemoilla.
Kirjailija kun oli kirjassaan kieltänyt Jeesuksen jumaluuden ja näin kyseinalaistanut koko kirkon perustan. Itse henkilökohtaisesti kiinnostuin tästä syystä kirjasta.

Itse pidin Räisäsen kirjaa erittäin tervehdyttävänä ja asiallisena. Siinä ei minun mielestä ollut liikaa liberaali teologiaa sen nykyisessä muodossa. Mutta ei liikaa myöskään kirkollista jäykkyyttä joka tuijottaa vain jo valmiisiin tulkintoihin ja ennakkokäsityksiin.

Kirja edusti minulle täysin uuttaa "luterilaista" "suomalaista" tapaa tehdä teologiaa. Tällaisia kirjoja on enemmän ns anglosaksisessa kielessä.

Vaikkakin kirjailija ei kirjoittanut "pappina" vaan tutkijana. Tämä selkeästi näkyi kirjan vapaudessa. Ei siis mitään ennakkokäsityksia ja raameja mihin kirjaa tulkinnoillaan vietiin.

Kirja siis oli puhtaasti tieteellinen ja johdonmukainen alusta asti. Eikä edes ärsyttänyt lukea sitä vaikka itse kaikkea lukemaani en allekirjoitakkaan.
Pidin erityisesti Räisäsen otteesta ymmärtää ja tuoda esiin myös toisen tyyppistä kristillisyyttä. Uskon ilmaisu on paljon muutakin kuin historiallinen kirkko sen on meille julistanut.

Räisänen sai myös kirjassaan aikaan sen vaikutelman, että ei ole väärin uskoa toisin, ja olematta silti kristitty. Tätähän kirkot ovat koko historiansa aikana pyrkineet rajaamaan. Kuka on kristitty. Nykyään tämä raja on suomessa vain siinä, että kuka sopeutuu ja kuka ei.

Mutta takaisin aiheeseen. Räisänen tervehdyttää ajattelua oikeaan suuntaan. Vaikka välillä käyttää tosi leveitä käsityksiä uskovaisista. Toki itsekkin uudesti syntyneenä en voi hyväksyä kaikkia hänen ajatuksiaan. Johtuen tavastani tulkita raamatun tekstejä.
Mutta se miten Räisänen osaa kirjoittaa asiansa on erittäin ammattimainen ja kiihkoton. Joka on ihan toisenlainen tapa kuin esimerkiksi minulla :)

Suosittelen kaikille kirjaa, vaikka liberaalit saavat kirjasta itselleen monia aseita yms.
Kun taas pata luterilainen vanhoillispiiri kiroaa koko kirjan alimpaan helvettiin.
Näin kuvainnollisesti.
Kirjan vahvuus on siinä, että se tuo esiin kristillisen kirkon erilaisuuden sen varhaisista vaiheista asti. Siis hänen tietojensa mukaan käsite kuka on kristitty ei rajoitu vain uskontunnustuksiin joita me nykyään luemme ja pidämme leimoina. Jotkut leimat ovat kuitenkin hyviä ja jotkut rajat myös. Kunhan ne perustuvat selkeästi koko raamattuun.

Mutta arvostan Räisäsen kaltaista tutkijaa siinä, että hän ei kirjoita kirkon "hartauskirjoja" vaan tuo esiin objektiivista tietoa.
Räisäsen tutkima kristillisyys oli paljon monimuotoisempaa monilta osin kuin mitä perinteisesti saa lukea kirkkohistorian tai muun teologian kirjallisuudesta.
Tällaiset käsitteet tulivat vahvasti esiin kuten itsekkin olen ymmärtänyt varhaisten kristittyjen uskosta. He odottivat maanpäälle tulevaa jumalan valtakuntaa, he eivät uskoneet kreikkalaiseen sielu käsite maailmaan eivätkä he pitäneet Jeesusta Jahvena. Vaan hänen poikanaan.

Varhaiset kristityt myös suhtautuivat valtioon ja aseisiin hyvin toisella tapaa miten nykyään siihen suhtaudutaan. Joissain piireissä. Kuulostaa radikaalilta mutta sitä se ei ole. Minusta kirja todellakin herättää tarkastelemaan monessakin mielessä sitä mitä on kristillisyys. Onko se aina ollut tällaista mitä se nyt on. Onko kaikki mitä me nyt pidämme "harhaoppina" ollut sitä alkujaan.

Räisänen on kirjoittanut paljon kirjoja myös muillakin kielillä kuin suomeksi mikä lisää hänen arvostamistaan. Maailmassa kun on paljon muitakin teologeja ja ihmisä kuin me suomalaiset ja meidän ev-lut kirkko. Suomessa vaan valitettavasti teologian tekeminen on hyvin ammatti keskeistä. Tiedekunnat kouluttavat pappeja, vaikka väittävät muuta.

Tämä suomalainen kirja joka nyt käytiin läpi perustuu räisäsen laajempaan tutkimukseen joka on julkaistu englanniksi. Suomaleinen kirja onkin lyhyempi ja kevyempi kuin hänen englannin kielinen teoksensa ja tutkielmansa. Se jo itsessään kertoo jotain. Miksi suomalainen kirjoittaa suuremman teoksensa vieraalla kielellä ja laajemmalle lukijakunnalle.
The Rise of Christian Beliefs: The Thought World of Early Christians. Fortress Press, 2009



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti