sunnuntai 27. maaliskuuta 2011

Kumpi pesee synnit pois? Kristuksen veri vai kastevesi?

Mutta jos me vaellamme valossa, niin kuin hän itse on valossa, meillä on yhteys toisiimme ja Jeesuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä. 1.Joh.1:7. KR-92.

Itseäni on tässä viime aikoina askarruttanut eräs kysymys, joka liittyy kasteeseen. Ja sen sakraaliseen puoleen ja sen liialliseen korostamiseen.
Tässä kirjoituksessa haluan tuoda esiin toisentyyppistä näkökulmaa kaste kysymykseen, ja kysyä kumpi pelastaa KasteVesi vai Kristuksen veri.
Kysymykseni ei ole uusi, sillä se on ollut paljon esillä monissa teologisissa keskusteluissa.
Raamatussa nimittäin ei ole mitään kovinkaan vahvaa linkkiä tähän Augustiinukselaiseen sana aineessa teologiaan, "Kun sana yhdistyy aineeseen, syntyy sakramentti."
huom sekin on syntynyt vasta n 400jkr.
Jolloin Kristillisyys oli ollut olemassa jo vuosisatoja, ja näin myös altistunut monille ilmiöille.
Augustinuksen maine on myös monissa muissa yhteyksissä hiukan arvelluttava, ei siksi että hän ei ollut täydellinen, vaan siksi, että hän yhdisti kristillisyyden ja sodan. Pelagiolaiuutta ja donatolaiuutta vastaan. Siinä missä Raamatun tulkinnassa hävittiin, niin miekalla voitettiin.
Kasteen Merkitys.
Kasteen merkitystä ei pidä väheksyä oli mielipide siitä miten korkea/matala kirkollinen hyvänsä.
Itse haluan tietää mitä raamattu siitä sanoo, en halua seurata pystyyn kuollutta riittiä vaan sen takia, että niin on toimittu satoja vuosia, sillä ihmiskunta on elänyt koko historiansa valheessä, uskoen saatanaa enemmän kuin Herraa.

Otetaan tarkasteluun eräitä Raamatunpaikkoja, missä puhutaan kasteveden synneistä puhdistavana vaikutuksena.

Älä vitkastele. Huuda avuksi hänen nimeään, nouse ja anna kastaa itsesi, anna pestä syntisi pois.'
Ap.t.22:16. KR-92.

Sana anna pestä pois syntisi, tarkoittaa kaste vettä, mutta jos annetaan tekstin puhua sen puolesta mitä' ihminen tekee sitä ennen. "Huuda avuksi hänen nimeään"
Kenen nimeään? Annetaan Raamatun kertoa.

Ei kukaan muu voi pelastaa kuin hän. Mitään muuta nimeä, joka meidät pelastaisi, ei ole ihmisille annettu koko taivaankannen alla."
Ap.t.4:12. KR-92.

Meidän isiemme Jumala on herättänyt Jeesuksen, jonka te ripustitte puuhun ja surmasitte. Hänet on Jumala oikealla kädellänsä korottanut Päämieheksi ja Vapahtajaksi, antamaan Israelille parannusta ja syntien anteeksiantamusta. Ja me olemme kaiken tämän todistajat, niin myös Pyhä Henki, jonka Jumala on antanut niille, jotka häntä tottelevat.
Ap.t. 5:30-32. KR-38.
Jos sinä suullasi tunnustat, että Jeesus on Herra, ja sydämessäsi uskot, että Jumala on herättänyt hänet kuolleista, olet pelastuva. Sydämen usko tuo vanhurskauden, suun tunnustus pelastuksen.
Room.10:9-10. KR-92.

Näissä Raamatun kohdissa ei mainita mitään, että Jeesus oli jotenkin sidottu aineeseen. Vaan Kuten Apostolien teot vahvistavat ihminen jota ei ole edes kastettu voi omistaa jo Pyhän Hengen joka toimii uskon vahvistajana ja sinettinä. (Ap.t.5:32)
Kun ihminen huutaa avukseen Pelastuksen päämiestä, eli Herraa Jeesusta on hän silloin tunnustanut suullaan hänet Herraksi.

1.Kor.12:3b. KR-92.
" Kukaan ei myöskään voi sanoa: "Jeesus on Herra", muuten kuin Pyhän Hengen vaikutuksesta.

Tämä korinttilais kirjeen kohta kumoaa täysin sen mitä korkea kirkollisuus puhuu korostaessaan kasteen merkitystä. Ihminen saa, tai ei saa pelkästään kasteessa Pyhää Henkeä.
Henkeä ei voi rajoittaa vain tiettyyn "maagiseen" toimitukseen, vaikka se olisikin raamatullinen, koska muuten se rajoittaa Hengen vain jonkun ihmisen tai yhteisön käsiin. Ihminen ei myöskään ole se joka Hengen antaa vaan ISÄ JUMALA (Jahve)

Raamattu myös vahvistaa sen, että Kaikki jotka ottavat Jeesuksen vastaan Herrana, ovat Jumalan lapsia. Tässä ei puhuta Kasteesta, kaste on vain luonnollinen jatke tai siirtyminen seurakunnan yhteyteen.
Tässä en myöskään ota kantaa siihen miten pientenlasten kohdalle olisi oikein toimia, sillä kristuksen veri on se joka pelastaa ei kaste. Kaste on merkki, että ihminen on osa maanpäällistä seurakuntaa.
Raamatussa pelastus tulee koko perheenosaksi, vaikka vain yksi uskoo. (Luuk.19:9. Ap.t.11:14. 16:31.)
Joh 1:12-13. KR-38. Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä, jotka eivät ole syntyneet verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan Jumalasta.

Room. 8:14-16. KR-38. Sillä kaikki, joita Jumalan Henki kuljettaa, ovat Jumalan lapsia. Sillä te ette ole saaneet orjuuden henkeä ollaksenne jälleen pelossa, vaan te olette saaneet lapseuden hengen, jossa me huudamme: "Abba! Isä!" Henki itse todistaa meidän henkemme kanssa, että me olemme Jumalan lapsia.

Pyhä henki on osa ihmistä kun se tunnustaa Jeesuksen. olen tavannut ihmisiä jotka ovat löytäneet Jumalan tahdon raamatusta, eivätkä "rippikoulusta". Olen tavannut ihmisiä joita ei ole muttanut kasteella käyminen, vaan heidät on muuttanut elävä Jumala. Entiset narkkarit ja muut pimeydenlapset joita kuka tahansa perus kirkossa kävijä vieroksuu, ovat tehneet parannuksen,kun Pyhä Henki on sen heille kirkastanut, kuten raamattu sanoo tunsivat piston sydämessään.

Tätä vertauskuvannollista kieltä käyttää myös Apostoli Pietari. Se ei ole Lihan saastan poistamista, koska vain Kristuksen veri puhdistaa synnit.
Vaan kaste Kuvaa Hyvää omaatuntoa ja vesi on myös sen yksi vertauskuvista.
Ihminen joka jo on ottanut vastaan Jeesuksen Herrana toimii sen mukaan, että hän voi Kristuksen uhriin nojaten olla puhtaalla omallatunnolla.
Kristuksessa olemme pyhät ja vain Kristuksessa voimme olla hyvällä omallatunnolla Jumalan kanssa.
Tätä ei anna kaste, kaste ei anna meille mitään tunnetilaa siitä, että olisimme liitossa, vaan se on vain ulkoinen merkki. Kaste toki on vahvistava, mutta uskoakseni vain Psykologisesti, sillä kun ihminen on uudestisyntynyt. Niin hän on saanut jo Pyhän Hengen vahvistuksen, siitä, että Jumala on todellinen ja, että Syntinen ihminen tarvitsee Jeesuksen kelvatakseen Jumalalle.

1.Piet. 3:21. KR-38. Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena - joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta - Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta,

Hepr.10:22.KR-92. Astukaamme sen tähden Jumalan eteen vilpittömin sydämin ja varmoina uskossamme, sydän vihmottuna puhtaaksi pahasta omastatunnosta ja ruumis puhtaalla vedellä pestynä.

Ef.2:13, 14a. KR-92. Mutta nyt Jumala on Kristuksessa Jeesuksessa, hänen veressään, tuonut lähelleen teidät, jotka ennen olitte kaukana hänestä. Kristus on meidän rauhamme
Ihminen voi Kristuksen verenturvin aina lähestyä Jumalaa. Siksi me rukoilemme varhaiskirkon perinteen mukaan aina Jumalaa Jeesuksen meidän Herramme nimissä.
Jumalan eteen ei tulla ilman uhria. Vanhanliiton aikana kukaan ei tullut Jumalan eteen ilman uhria.
Nyt Uhrimme on Kristus. Tätä tarkoittaa myös, että Kristuksen veri on puhdistantu meidät synneistä.
Ei Kastevesi, vaan Veri.
Ilm.7:14. KR-38.
Ja minä sanoin hänelle: "Herrani, sinä tiedät sen." Ja hän sanoi minulle: "Nämä ovat ne, jotka siitä suuresta ahdistuksesta tulevat, ja he ovat pesseet vaatteensa ja valkaisseet ne Karitsan veressä.

Lue myös. Sak.3:3. Hepr. 9:14. Ilm.1:5.

Raamatun kielenkäytössä vaatteet symboloivat ruumiin tekoja ja ihmismieltä.
Siksi sanotaan, että ovat valkaisseet vaatteensa. Säkkikangas kuvaa raamatussa katumuksen vaatetta, ja kuvaa katumusta.
Vaatteiden kankaan valmistaminen oli myös tarkkaa puhaa Juutalaisessa rituaali pukeutumisessa.
Kuten pappien puvuissa ja vaatteissa.

On myös merkillistä, että kun yleensä puhutaan vaatteiden pesemisestä, niin sillä yleensä tarkoitetaan vedessä pesemistä ja upottamista. Myös kankaan värjäämistä.
Mistä mm sana "kastaa" (βαπτιζω) alunperin tulee/ tarkoittaa.
Niin ilmestyskirjassa puhutaan juuri, että vaatteet pestään veressä.
Tässä on myös hyvä pitää mielessä seikka mikä vahvistaa, että juuri veri puhdistaa vaatteemme synnin liasta.
Vanhanliiton aikana verellä puhdistettiin monia asioita, mutta nyt Kristuksen veri on se mikä puhdistaa. Kuten ehkä profetaallisesti myös Jesaja kirjoittaa.

Jes.1:18b.KR-92.
Vaikka teidän syntinne ovat verenpunaiset, ne tulevat valkeiksi kuin lumi. Vaikka ne ovat purppuranpunaiset, ne tulevat valkeiksi kuin puhdas villa.

1.Piet.1:18-19.KR-92.
Tiedättehän, ettei teitä ole lunastettu isiltä perimästänne tyhjänpäiväisestä elämästä millään katoavalla tavaralla, hopealla tai kullalla, vaan Kristuksen, tuon virheettömän ja tahrattoman karitsan, kalliilla verellä.

Tähän veren uhriin ja sen odottamiseen liittyy myös odotus, ja ne jotka ovat Kristuksen veren päälleen ottaneet, jo tässä ajassa ovat myös niitä jotka tulevat Kristuksen kanssa hallitsemaan pakanoita tulevassa maailmassa.

Hepr.9:28.KR-92.
Samoin on Kristus kerran uhrattu, jotta hän ottaisi pois kaikkien synnit, ja hän ilmestyy vielä kerran, mutta ei enää synnin tähden vaan pelastaakseen ne, jotka häntä odottavat.

Ilm.5:9. KR-38.
ja he veisasivat uutta virttä, sanoen: "Sinä olet arvollinen ottamaan kirjan ja avaamaan sen sinetit, sillä sinä olet tullut teurastetuksi ja olet verelläsi ostanut Jumalalle ihmiset kaikista sukukunnista ja kielistä ja kansoista ja kansanheimoista ja tehnyt heidät meidän Jumalallemme kuningaskunnaksi ja papeiksi, ja he tulevat hallitsemaan maan päällä".

Tämä artikkeli johtaa myös luonnollisesti jatko kysymyksiin, kuten mitä silloin tarkoittaa syntyä Vedestä ja Hengestä ym. Mutta siihen en nyt ota kantaa. Vaan tällä artikkelilla haluan tuoda julki sen, että miten Raamatun sana vapauttaa ihmiset taikauskosta ja turhasta pelosta joka tulee taikauskosta ja uskonnollisesta fetissistä.

Ennen vanhaan ja vielä tänä päivänä kun lapsi syntyy tai on syntymässä, niin sairaalassa kirjoitetaan lappu, että saako lapsen "hätä kastaa" Kirkkolaki vaatii, jos vanhemmat kuuluu Ev-lut kirkkoon.
ja miten entis- aikoihin tuotiin lapsia kiireellä kirkkoon, koska pelättiin, että jos lapsi kuolee ilman kastetta.
Tähän vaikuttivat mm korkea lapsikuolleisuus. Aito raamatullinen toivon sanoma ja Jumalan rakkaus luotuihinsa ei tule esiin oikeassa muodossa. Vaan pikemminkin kasteen vääränlainen arvostaminen johtaa sanan vääristelemiseen, eikä tällainen ole mikään hyvä uutinen.

Onko kaste tai tuleeko siitä silloin suurempi arvoinen kuin Kristuksen veri?
Kaste tällöin saa myös helposti sille kuulumattomia elementtejä, jotka eivät kirkasta raamatun auktoriteettiä ihmisten elämässä. Myöskin Apostolinen seurakuntamalli joka pohjautui juutalaiselle paimentolaiskulttuurille oli hyvin yksinkertaista verrattuna niihin hienouksiin ja korkealentoisiin filosofis hengellisiin kysymyksiin mitkä vallitsivat roomalais/helleenisessä maailmassa.

Kasteen liiallisen sakraalisuuden korostaminen riittinä, joutuu paremminkin naurunalaiseksi nykyajan humanismin ja ateismin edessä. Toki tästä ei yksin saa olla kysymys, sillä' humanismi ja ateismi ovat myös Kristityille vieraita arvoja. Ja Humanismin lonkerot eivät koskaan saa korvata raamatun totuutta, missä Jumala on ykkönen ja ihminen kakkonen. Kun humanismille ihminen on kaiken mitta. Onhan se nähty mitä tapahtuu kun Hengelliset totuudet muutetaan pelkiksi sosiologisiksi termeiksi.

Kasteen väärä merkitys myös tuudittaa ihmiset väärään varmuuteen. Se ei ole kellekkään mielekäs ratkaisu, että kuulutaan itselle vieraaseen yhteisöön, kuten esim; kirkkoon. Ihminen joka ei ole uudestisyntynyt ei voi edes ymmärtää sitä mikä arvo kirkolla ja kristuksen ruumiilla on jo tässä ajassa. Tai mitä on elää ihmiselämä, kun kuitenkin todellinen elämä on vasta tulossa, kun Jumalan valtakunta tulee maanpäälle kaikessa voimassaan.
Kukaan ihminen ei myöskään liitä meitä Kristuksen ruumiiseen, sen tekee vain Jumala itse.
Raamattu ei myöskään puhu mistään lasten limboista ja muista roomalais/kaldealaisista harhaopeista.
Kristilliseen kansan kulttuurin on sekoittunut niin paljon pakanallisia ajatuksia, että jotkut pitävät niitä jopa selvänä totuutena, tajuamatta sitä, että niistä ei mainita sanallakaan raamatussa.
Mutta Kristuksen veren turvin me voimme aina turvautua Jumalaan. Eikä meidän tarvitse elää pimennossa totuudelle. Rakkaudessa ei ole pelkoa...
Myös Lapsemme saavat olla Kristuksen veren turvin Taivaallisen Isämme huomassa.

Kaste Jeesuksen Nimeen.


Ap.t.2:38. KR-38.
Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.

Ap.t.10:48. KR-92.
Hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen. He pyysivät sitten häntä jäämään sinne vielä muutamaksi päiväksi.

Kaste Jeesuksen nimeen on Uuden testamentin Kreikkalaisissa kirjoituksissa paljon yleisempi, kuin kaste Isän, pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Joka mainitaan vain kerran. Matt.28:19.
Miksi näin?
Eräs tutkija on maininnut, että Matteuksen evankeliumin "lähetyskäsky" puuttuisi Matteuksen arameankielisistä käsikirjoituksista, mutta kuuluisivat kreikankieliseen tekstikokoelmaan. Oli miten oli, Didache mainitsee tämän kaste tavan, ja se minusta todistaa sen varhaisen tavan puolesta. Didache on kirjoitettu n 100jkr.

Miksi sitten Apostolit kastavat Jeesuksen nimeen.
Itse päädyn siihen johtopäätökseen, että koska Jumala on säätänyt kaiken vallan Poikansa alle, niin tällöin Jeesuksen nimi toimii tässä pelastuksen nimenä. Jeesuksen nimessä on voima jonka Jumala hyväksyy ja ihminen on sinetöinyt itsensä tämän nimen turviin.
Kuten Kastetta perustellaan perisynnin pois pesulla, niin eikö Jeesuksen veri puhdista syntimme ja toimi myös kasteen suorittamisen tapana.
Jeesuksen veren turvin me suojaudumme Jumalan vihalta.
En tarkoita, että Kaste Isän Pojan ja Pyhän hengen nimeen olisi väärä, vaan tahdon kertoa, että raamattu ei tee eroa näille, vaan ehkä jopa päin vastoin.
Jeesuksen nimeä korostetaan enempi, kaikki kristilliset kasteet raamatun kreikkalaisissa kirjoituksissa tehdään Jeesuksen nimeen.
Kaste vesi ei pese syntejämme, vaan Jeesuksen nimi ja veri eikö.
Seurakunnissakin olisi mukava nähdä myös toisenlainen kaste tapa:)

Ap.t.10:43. KR-92.
Hänestä kaikki profeetat todistavat, että jokainen, joka uskoo häneen, saa synnit anteeksi hänen nimensä kautta."

Joh 5:27.KR-38.
Ja hän on antanut hänelle vallan tuomita, koska hän on Ihmisen Poika.

Act 17:31. KR-38.
Sillä hän on säätänyt päivän, jona hän on tuomitseva maanpiirin vanhurskaudessa sen miehen kautta, jonka hän siihen on määrännyt; ja hän on antanut kaikille siitä vakuuden, herättämällä hänet kuolleista."

1.Kor.15:27-28.
Sillä: "kaikki hän on alistanut hänen jalkojensa alle". Mutta kun hän sanoo: "kaikki on alistettu", niin ei tietenkään ole alistettu se, joka on alistanut kaiken hänen allensa.
Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan sen valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että Jumala olisi kaikki kaikissa.


Ristillä ryöväri Sai Kutsun paratiisiin ilman kastetta.

Luuk. 23:42-43. KR-38. Jae 43. Oma käännökseni
Ja hän sanoi: "Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi".
Jeesus sanoi hänelle: Totisesti minä sanon sinulle tänä päivänä, sinä tulet olemaan kanssani paratiisissa.

Jeesus lupaa miehelle suoraa, että kun Jeesuksen valtakunta tulee, niin Ryöväri tulee olemaan mukana siinä' ensimmäisessä ylösnousemuksessa. Miksi Jeesus näin lupaa? Koska hänellä on valta, jonka hän on saanut Isältään.
Huomautan tässä myös, että miksi olen itse kääntänyt jakeen 43, johtuu siitä, että kreikan kielessä ei ole käytetty pilkkuja silloin kun UT on kirjoitettu. Vaan pilkkujen ja pisteiden käyttö yleistyi vasta n800jkr. Toki niitä käytettiin myös aikaisemmin, mutta UT käsikirjoituksissa havaintoa ei ole tehty.
Ryöväri myös puhui futuurissa Jeesukselle, Kun tulet valtakuntaasi.
Jeesuksen valtakunta alkaa hallitsemaan vasta kun saatana sidotaan ja maailman muut hallitukset ovat syrjäytetyt. Lue Dan.2:44. Ilm.20.
Kaste ei ole pelastuksen tae ja siksi ryövärin uskontunnustu oli paljon tärkeämpi viesti siitä, että hän alistui Herransa käskyläiseksi.
Paavali myös sanoi viisaasti korinttilaisille...
1.Kor. 1:17. KR-38.
Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan - ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti