lauantai 16. lokakuuta 2010

Taivasten valtakunnan avaimet.


Ja minä sanon sinulle: sinä olet Pietari, ja tälle kalliolle minä rakennan seurakuntani, ja tuonelan portit eivät sitä voikuta. Minä olen antava sinulle taivasten valtakunnan avaimet, ja minkä sinä sidot maan päällä, se on oleva sidottu taivaissa, ja minkä sinä päästät maan päällä, se on oleva päästetty taivaissa."
Matt.16:18-19.

Näillä kuuluisilla raamatunkohdilla on perusteltu Rooman Piispan eli Paavin johtava asemaa Kristillisessä kirkossa. Näillä kohdilla on oletettu olevan myös suora linkki Apostoli Pietarin Rooliin täällä maanpäällä.
Rooman Piispa on Pietarin seuraaja ja näin perii Pietarin vallan merkit ja tunnukset.
Kirkko Historia ei ole yksimielinen oliko Pietari Rooman Piispa vai ei, koska Piispuutta ei siihen aikaan tunnettu sillai miten me sen käsitämme. Se on kuitenkin historiallinen tosiasia, että Pietari on haudattu Roomaan. Mutta se ei ole edelleenkäänn ole mikään johtolanka Paaviuteen.

Pietari oli Apostoli ja suoraa Herramme kutsuma.
Pietarin seuraajat, Pyhä Linus (68-79), Pyhä Anacletus (Cletus) (80-92).
Jotka olivat kaksi seuraavaa "paavia" rooman seurakunnassa olivat hyvin vaatimattomia ja lopulta historialle tuntemattomia miehiä, jos ajatellaan, että heidän roolinsa on ollut aika merkittävä.
Apostoli johannes oli vielä elossa kun nämä miehet olivat Piispoja Rooma seurakunnassa. Olisihan tämä vanha Apostoli varmasti maininnut heidät jossain jos asialle olisi ollut jonkinlainen jumalallinen merkitys sen kaikessa merkityksessä. Jerusalem oli seurakunnille suurempi auktoriteetti kuin rooma, vaikka roomassa olikin paljon kristittyjä.

Näistä miehistä ei kuitenkaan ole tehty suurempia muistiinpanoja tai heitä ei ole otettu huomioon
apostolisten isien teksteissä. Tietääkseni?
Epäilen siis vahvasti, että nämä tittelit on annettu jälkikäteen. Sillä esimerkiksi Pyhä Linuksesta kukaan ei tiedä mitään ei edes Kirkon historia, jopa hänen syntymäaika on epätarkka.
No artikkelini ei käsittele Paaveja vaan kyseistä raamatun kohtaa jolla aloitin kirjoitelmani

Minä en ole kovin varma miten yleisesti tälläista tulkintaa viljellään, mutta minulla tuli mieleen tällainen tulkinta ja halusin kirjoittaa siitä.
Minusta tätä raamatunpaikkaa ei ole ajateltu ollenkaan eskatologisena vaikka monet vastaavat Raamatun paikat antavat sille ehkä oikeutta ja mahdollisuutta.

Matt. 19:28.
Niin Jeesus sanoi heille: "Totisesti minä sanon teille: siinä uudestisyntymisessä, jolloin Ihmisen Poika istuu kirkkautensa valtaistuimella, saatte tekin, jotka olette minua seuranneet, istua kahdellatoista valtaistuimella ja tuomita Israelin kahtatoista sukukuntaa.

Tässä kohdin Jeesus Puhuu Apostoleille suoraa, ja myös tarkoittaa vain kahtatoista tuomarinistuinta.
Taivaassa ei ole miljardeja tuomioistuimia kuten "valtionkirkot" yleensä opettavat.
Jeesus Piti aina Apostoleja ominaan, koska hän oli itse ne suoraa valinnut.
Jeesuksella oli monia opetuslapsia, mutta vain kaksitoista apostolia, joista yksi oli petturi, kuten oli ennustettu.
Kristillisen kirkon historiassa ei ole ollut Apostoleja kuin vain ne jotka Jeesus itse kutsui, kuten hän teki Paavalin kohdalla.

Joh. 6:66-67,70-71.
Tämän tähden monet hänen opetuslapsistaan vetäytyivät pois eivätkä enää vaeltaneet hänen kanssansa. Niin Jeesus sanoi niille kahdelletoista: "Tahdotteko tekin mennä pois?"

Jeesus vastasi heille: "Enkö minä ole valinnut teitä, te kaksitoista? Ja yksi teistä on perkele."
Mutta sen hän sanoi Juudaasta, Simon Iskariotin pojasta; sillä tämä oli hänet kavaltava ja oli yksi niistä kahdestatoista.

Joh. 14:2-3.
Minun Isäni kodissa on monta asuinsijaa. Jos ei niin olisi, sanoisinko minä teille, että minä menen valmistamaan teille sijaa? Ja vaikka minä menen valmistamaan teille sijaa, tulen minä takaisin ja otan teidät tyköni, että tekin olisitte siellä, missä minä olen.

Miksi Apostoleja oli kaksitoista.

Matt. 19:28b
saatte tekin, jotka olette minua seuranneet, istua kahdellatoista valtaistuimella ja tuomita Israelin kahtatoista sukukuntaa.
Luuk. 22:29-30.
ja minä säädän teille, niinkuin minun Isäni on minulle säätänyt, kuninkaallisen vallan, niin että te saatte syödä ja juoda minun pöydässäni minun valtakunnassani ja istua valtaistuimilla ja tuomita Israelin kahtatoista sukukuntaa.

Israelissa oli kaksitoista heimoa ja sukukuntaa, ja tästä koostui myös vanha testamentillinen vallan jako jossa jokaista sukukuntaa kuultiin niiden miestenkautta jotka oli laitettu edustamaan omaa heimoaan.
Jaakobille syntyi Myös kaksitoista poikaa ja Jaakob oli yksi patriarkoista ja Aabrahamin poika.
Jaakob oli Aabrahamin siementä. Siksi oli tärkeää että vain kaksitoista oli ne jotka olisivat myös lihansa puolesta lupauksen ja liiton perillisiä. Jaakob oli uskollinen kuten Aabraham, joka oli Jumalan ystävä.
Lue; 1.Moos.25:19-26. Jaak.2:23.

Pietari sai varmasti jonkunlaisen esikuva roolin Apostolien joukossa, kuten häntä Johannesta ja Jeesuksen veljeä Jaakobia kutsuttiin Seurakunan pylväiksi. Kts: Gal.2:9.
Mutta Pietari ei saanut mitään erityiskohtelua osakseen, vaan jopa nuhtelua.
Pietari on myös Apostoleista se joka eniten kiivaili asiansa puolesta mutta kielsi Jeesuksen ja katui tätä katkerasti ja Jeesus vahvisti Pietarin uskoa monesti ja myös nuhteli Pietaria kovin sanoin oman etunsa ajamisesta. Pietari antaa Totuudellisen kuvan itsestää, että hänkin oli kuolevainen joka mokaili.
Jeesus tiesi tämän ja ymmärsi, että Ihminen haluaa hyvää, mutta on oman syntisyytensä takia rajallinen tekemään hyvää. (Raamattu on siitäkin rehellinen, että se ei valehtele uskonmiehistä vaan kertoo heistä myös heidän huonot puolensakin, yleensä kulteissä ja uskonnoissa jopa liioitellaan hengellisten gurujen ja supermiesten tekoja ja pyhyyttä).
Lue. Luuk.22:32-34. Mar.8:33. Joh.21:7-22. Ap.t.10:26.

Taivaallisessa Jerusalemissa on kaksitoistaporttia, joita luultavasti vartio myös kaksitoista Apostolia jotka ovat uskomme esikuvia. Meidän populaari kulttuurissakin on tällainen leikki, että kuvittelemme, että Pyhä Pietari seisoo taivaassa avain nipun kanssa meitä vastassa. Ollen taivasten ovien vartijana.
Uskoisin, että Jokainen Apostoli on tässä tehtävässä.
Sen enempää en tässä mene eskatologisiin ja tuleviin tapahtumiin.

Ilm.21:12,14.
siinä oli suuri ja korkea muuri, jossa oli kaksitoista porttia ja porteilla kaksitoista enkeliä, ja niihin oli kirjoitettu nimiä, ja ne ovat Israelin lasten kahdentoista sukukunnan nimet; Ja kaupungin muurilla oli kaksitoista perustusta, ja niissä Karitsan kahdentoista apostolin kaksitoista nimeä.

Pietarista ei mainita erikseen mitään, ja siksi uskonkin, että Rooman Piispat ovat tehneet liian pitkälle vieviä tulkintoja yhdestä ainoasta jakeesta. Mikä on mainittukin tämän artikkelin alussa.
Matt. 16:19. Minä olen antava sinulle taivasten valtakunnan avaimet, ja minkä sinä sidot maan päällä, se on oleva sidottu taivaissa, ja minkä sinä päästät maan päällä, se on oleva päästetty taivaissa."

Koska se mitä Pietari tunnustaa aikaisemmissa jakeissa ratkaisee koko kontekstin merkityksen.
Pietari tunnustaa Jeesuksen Messiaaksi ja tälle tunnustukselle rakennetaan kirkko.
Matt. 10:32
Sentähden, jokaisen, joka tunnustaa minut ihmisten edessä, minäkin tunnustan Isäni edessä, joka on taivaissa.
Room. 10:10
sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.

Kirkko ei ole mikään lahko vaan kirkko ovat ne ihmiset jotka tunnustavat Pietarin tavoin Jeesuksen Messiaaksi. Tässä ei tunnusteta Paavia tai Lutteria tai kalvinia, vaan Jeesusta.
Jeesus sitä paitsi kysyy kaikilta apostoleilta tätä kysymystä kuka minä olen ja vain Pietari vastaa tähän, mutta vastaa siihen niin kuin kaikki heistä ajatteleekin. Pietarin puheliaisuus tulee muutenkin esiin raamatun kertomuksissa ja koska hän on puheliain, niin ehkäpä siksi Jeesuskin häntä usein nuhteli :)

Matt. 16:15-20.
Hän sanoi heille: "Kenenkä te sanotte minun olevan?" Simon Pietari vastasi ja sanoi: "Sinä olet Kristus, elävän Jumalan Poika". Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Autuas olet sinä, Simon, Joonaan poika, sillä ei liha eikä veri ole sitä sinulle ilmoittanut, vaan minun Isäni, joka on taivaissa. Ja minä sanon sinulle: sinä olet Pietari, ja tälle kalliolle minä rakennan seurakuntani, ja tuonelan portit eivät sitä voita. Minä olen antava sinulle taivasten valtakunnan avaimet, ja minkä sinä sidot maan päällä, se on oleva sidottu taivaissa, ja minkä sinä päästät maan päällä, se on oleva päästetty taivaissa." Silloin hän varoitti vakavasti opetuslapsiaan kenellekään sanomasta, että hän on Kristus.

Luku kaksitoista viittaa niin vanhantestamentin aikaan ja Jumalan heimoon. Mutta kaksitoista myös viittaa uuteen israeliin ja Jumalan Kansaan eli Kristilliseen Kirkkoon ja Niihin jotka Jeesukseen uskovina ovat tulleet hyväksytyksi Jumalan kansaan.
Kaksitoista on erittäin hyvä ja raamatullinen luku kuvaamaan tiettyä teologiaa ja sen sanotaan olevan maallisen täydellisyydenluku.

Gal. 3:26. Sillä te olette kaikki uskon kautta Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa.

Pyhät Tulevat Tuomitsemaan.

1.Kor.6:2.a.
Vai ettekö tiedä, että pyhät tulevat maailman tuomitsemaan?

Tässäkohdin ei puhuta mitää Pietarista vaan Monikossa Pyhistä. Ja luultavasti niistä Apostoleista jotka ovat olleet suoraa Jeesuksen Kutsumia. On muutenkin hauskaa ajatella, että nykyisen luterilaisen kirkon
kirkko politiikkaa vie ihmiset maallisten tuomareiden eteen eivätkä ratkaise ongelmiaan seurakunnan sisällä.
No ei siitä sen enempää.
Jeesus Itse sanoi, että Hän menee tekemään sijan Apostoleille ja Kun he yhdessä tulevat esiin Kristuksen takaisin tulossa. Niin silloin Apostolit saavat ne avaimet taivasten valtakuntaan jotka Jeesus heille lupasi.
Siksi esimerkiksi katolilainen rippikäytäntö menettää merkityksen kaikessa sen sakramentaalisuudessaan. Mutta sen sosiaalisia aspekteja ja sielun hoidollisia hyötyjä ei pidä kiistää silti.
Sillä rippittäytyminen on raamatullinen tapa. Jaak.5:16. Tämä ei kuitenkaan ole portti Jumalan valtakuntaan. Vaan Jeesus yksin.

Ilm. 20:4
Ja minä näin valtaistuimia, ja he istuivat niille, ja heille annettiin tuomiovalta; ja minä näin niiden sielut, jotka olivat teloitetut Jeesuksen todistuksen ja Jumalan sanan tähden, ja niiden, jotka eivät olleet kumartaneet petoa eikä sen kuvaa eivätkä ottaneet sen merkkiä otsaansa eikä käteensä; ja he virkosivat eloon ja hallitsivat Kristuksen kanssa tuhannen vuotta.
On myös mielenkiintoista havaita, että Jeesus lähetti Apostolit ensin Israelin heimon pariin julistamaan evankeliumia ja vasta Helluntain jälkeen kun Kristillinen seurakunta syntyi niin alkoi niin sanottu pakana lähetystyö. Koska uusi liitto astui silloin voimaan.

Matt. 10:5-7.
Nämä kaksitoista Jeesus lähetti ja käski heitä sanoen: "Älköön tienne viekö pakanain luokse, älkääkä menkö mihinkään samarialaisten kaupunkiin, vaan menkää ennemmin Israelin huoneen kadonneitten lammasten tykö. Ja missä kuljette, saarnatkaa ja sanokaa: 'Taivasten valtakunta on tullut lähelle'.
Lue myös. Ap.t.13:46. Gal.2:8.

Jos Jeesus olisi kutsuntu vain Pietarin Taivasten valtakunnan valtiaaksi, niin miksi hän olisi sanonut, että
Minun Isäni kodissa on monta asuinsijaa. Jos ei niin olisi, sanoisinko minä teille, että minä menen valmistamaan teille sijaa? Joh.14:2.
Näistä paikoista kiistelivät jo Jaakob ja Johannes, Sebedeuksen pojat joita kutsuttiin myös ukkosenjylinän pojiksi. kts.Mar.3:17.

Mar 10:37
Niin he sanoivat hänelle: "Anna meidän istua, toisen oikealla ja toisen vasemmalla puolellasi, sinun kirkkaudessasi".

Jeesus opetti, että tuomarit tulisivat olemaan sellaisia jotka ovat sydämeltään nöyriä ja jotka olisivat toisten palveljioita, sillä heidän palkintonsa olisi tulevassa ajassa. Myös Pietari ja Paavali kirjoitti asiasta seurakunnille. He muistuttivat seurakuntia siitä tehtävästä johon heidät on kutsuttu.

1.Piet. 5:3-4,6.
ei herroina halliten niitä, jotka ovat teidän osallenne tulleet, vaan ollen laumalle esikuvina, niin te, ylipaimenen ilmestyessä, saatte kirkkauden kuihtumattoman seppeleen. Nöyrtykää siis Jumalan väkevän käden alle, että hän ajallansa teidät korottaisi,
2.Tim. 2:12.
jos kärsimme yhdessä, saamme hänen kanssaan myös hallita; jos kiellämme hänet, on hänkin kieltävä meidät;

Populaarinen Kristinusko on enemmän sellaista antiikin ajan viihdettä kuin oikeaa sanan tuntemista, sillä pilvien päällä leijailevat enkelit edustavat vain sitä hapatusta millä vakavuudella ihmiset suhtautuvat Kristilliseen totuuteen ja siihen, että tämä historian aika tulee jonain päivänä päättymään ja siitä alkaakin sitten tuomion ajanjakso joka kestää tuhat vuotta.
Valtion kirkot ovat vuosi satoja pimittäneet totuutta ja keksineet leppoisia iltasatuja mukaville lapsile ja ilkeille kertoneet kammottavasta gerberos koirasta joka nielee manalassa tuhmia lapsia.

Kirkko on ylenkatsonut totuuden etsijoitä, ja vihjaillut että eskatologia on vain kirkon historian ajan jaksoa ja että kirkko on Jumalan valtakunta ja taivaallinen Jerusalem.
Mietin vaan, että melko kovat tekstit on käytössä ottean huomiion sen millä tapaa kirkko on kautta historian huorannu valtiolla ja metsästänyt ihmisiä jotka ovat rakastaneet raamattua, kuten Jan Hus ja Mikael Servetus. kyse ei ole siitä onko asia oikein vai väärin vaan siitä, että totuus on punnittava sanalla ei väkivallalla.
Tuomiovalta on onneksi Jumalan valitsemien tahojen käsissä eikä ihmisten.

2.Kor 10:3-5
Vaikka me vaellammekin lihassa, emme kuitenkaan lihan mukaan sodi; sillä meidän sota-aseemme eivät ole lihalliset, vaan ne ovat voimalliset Jumalan edessä hajottamaan maahan linnoituksia. Me hajotamme maahan järjen päätelmät ja jokaisen varustuksen, joka nostetaan Jumalan tuntemista vastaan, ja vangitsemme jokaisen ajatuksen kuuliaiseksi Kristukselle

Mitä sitten tarkoittaa kun raamattu sanoo, Joh 20:23 Joiden synnit te anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksi annetut; joiden synnit te pidätätte, niille ne ovat pidätetyt."
Uskon, että tämä tarkoittaa seurakunta järjestystä eli Jumalan kansan omaa tapaa käsitellä langenneita seurakuntalaisia. Raamattu puhuu selvästi, että on syntiä minkä vuoksi seurakunnasta pitää ihminen erottaa ja on myös syntiä jonka puolesta pitää rukoilla, että ihminen pääsee siitä eroon.
Katumattoman synnin tekijän syntejä ei voi kukaan päästä koska, hän ei tule ristin juurelle avoimesti, vaan kätkee syntinsä sisälleen.
Tällainen temetiikkaa vallitsee valtion kirkoissa joista ei koskaan eroteta ketään.

1.Kor.5:9-13.KR92.
Sanoin kirjeessäni teille, että teidän ei pidä olla tekemisissä siveettömästi elävien kanssa. En tarkoittanut tämän maailman siveettömiä enkä ahneita, riistäjiä tai epäjumalanpalvelijoita, sillä silloinhan teidän pitäisi lähteä kokonaan pois maailmasta Nyt täsmennän vielä: jos jotakuta sanotaan veljeksi mutta hän on siveetön tai ahne, epäjumalanpalvelija, pilkkaaja, juomari tai riistäjä, älkää olko tekemisissä hänen kanssaan.
Älkää edes aterioiko tällaisen kanssa.
Ei kai minun asiani ole tuomita ulkopuolisia? Ettehän tekään tuomitse muita kuin omaan piiriinne kuuluvia Ulkopuoliset tuomitsee Jumala. "Poistakaa keskuudestanne se, joka on paha.
1.Joh.5:16.
Jos joku näkee veljensä tekevän syntiä, joka ei johda kuolemaan, hän rukoilkoon ja siten antakoon hänelle elämän; tarkoitan niitä, joiden synti ei ole kuolemaksi. Mutta on myös syntiä, joka johtaa kuolemaan, ja sellaisen synnin vuoksi en kehota rukoilemaan

Raamattu antaa selkeät ohjeet miten seurakunta toimii. Jumalan kansa ei voi pitää sisällään ihmistä joka ei halua noudattaa Isänsä ohjeita. Synti on osa elämäämme ja sitä vastaan joudumme taistelemaan loppuun asti, mutta jos me elämme siinä ja emme halua parannusta, niin silloin suljemme itsemme kirkon ulkopuolelle.
Katuvat on aina otettava kuitenkin takaisin. ja langenneet aina autettava ylös.
sillä raamattu sanoo; Joka luulee seisovansa, katsokoon, ettei kaadu. 1.Kor.10:12.KR92
Lopullinen tuomio on kuitenkin aina Herran Käsissä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti