tiistai 14. syyskuuta 2010

Mitä jos perisyntiä ei ole ihmisessä?


Tässä artikkelissa en käsittele perisyntiä sellaisenaan, vaan perisynti opin hylkäämiseen johtavia seikkoja.
Maailmassa on joitain kristillisiä tai kristillisperäisiä seurakuntia/kirkkoja, jotka hylkäävät opin perisynnistä.
Kuten mm; Christadelphialaiset ja Baptistiset kirkot.
Perisynnin käsitteen ongelma johtuu myös humanismin saapumisesta teologiaan. Humanismin lähtökohta ihmisyydelle on yltiö/utopistisen positiivinen.
Humanismi tällöin ei voi ymmärtää, että ihminen syntyy syntisenä maailmaan
ja on läpeensä synnin ja pahan korruptoima. Ja jos voikin, niin jo viimeistään sylivauvan kohalla se nostaa kädet pystyyn.

Perisynti käsite on myös liberaali teologialle kiusallinen, koska se pyrkii mielistelemään ihmisiä ja välttämään synninstä puhumista. Myös ratkaisu kristillisyys joka pyrkii luomaan idean ihmis hyvyydestä kasteen jälkeen hiljenee perisynti kysymyksen äärellä.

Synergistinen teologia, mitä ratkaisu kristillisyys ajaa, eli ihminen myötä vaikuttaa itse omaan syntiseen käytökseen ja sitä kautta myös itse edes auttaa omaa pelastusta.
Esimerkiksi baptistinen tulkinta johtaa ennemmin tai myöhemmin pelastuksen ansaitsemiseen ja sen oma kohtaiseen myötävaikuttamiseen.

On selvää, että jos ihmistä ei hallitse synti, niin hän on vapaa valitsemaan kadotuksen pelastuksen väliltä.

Baptismi hylkää perisynti käsitteen, koska se väittää sen olevan ei raamatullinen opetus.
Tähän ei ole vaikuttanut niiden epä-raamatullinen asenne, vaan käytännön syyt.
Heidän kaste teologiansa ajaa heidät sihen.
Jos kokonainen kirkko rakennetaan kasteen ympärille, niin se ei silloin voi opettaa muusta kuin kasteesta. Kirkko on rakennettava aina vain Kristukselle. Kristus on tärkeämpi kuin kaste.
Lahkot ovat juuri niitä jotka ottavat jonkun opin mikä tulee heille elinehdoksi kaikella.
Tällöin on vaarana, että poiketaan tieltä jotta oma uskottavuus säilyisi.

Kysymys kuuluu jos perisynti hyväksytään, niin sillä voidaan perustella "lasten" kastaminen, mutta jos se koetaan epä-raamatulliseksi, niin silloin lasten kastamiselle ei ole syytä.
Baptistinen tulkinta on lähtenyt siitä, että koska se ei voi perustella kastetta muuten, niin sen on hylättävä perisynti oppi. Mutta kun se näin tekee, niin se saapuu erittäin vaaralliselle alueelle, eli siitä mikä on ihmisen tahdonvapaus omakohtaiseen pelastukseen. Mistä ihminen tarvitsee pelastusta, jos se ei
ole perisynnin vanki. Onko ihmisellä mahdollisuus pelastua omilla hyvillä töillä ja kilvoitella itsensä hengelliseksi supermieheksi tai naiseksi.

Perisynti on juuri se perustavan laatua oleva asia, millä on kerrottu, että ihminen on kykenemätön hyvään ilman Kristusta. Pelkkä psykologia ei riitä meille vastaukseksi, miksi ihminen toimii vastoin kaikkia järjen päätelmiä. Miksi ihminen käyttää päihteitä vaikka ne tuohoaa ja aiheuttaa riippuvuutta. Miksi ihmisen mieltä ohjaa raha ja valta eikä rakkaus ja vanhurskaus. Miksi ihminen vihaa hyvää.
Miksi lapset vihaavat muita lapsia? Siinä joitain ajatuksia synnin turmelluksesta.

Baptismi ajaa uskovan valinnan eteen, ei lahjana, vaan valintana. Ihminen ilman perisyntiä on puhdas, vain ajatukset ja teot ovat pahat.
Tyypillinen valistuajan propaganda ajattelua. Ihminen valistetaan hyväksi. Ihminen hyvällä kasvatuksella saadaan hyväksi ihmiseksi. Raamattu opettaa, että ihminen ei ole hyvä. Ihminen on paha. Tämä ei tarkoita, että Jumala loi jotain pahaa.

Jumala loi ihmisen hyväksi, mutta ihminen lankesi syntiin, eikä halunnut palata Jumalan yhteyteen. Ihminen alkoi välttämään Jumalaa, kuten Aadam teki kun Jumala huusi häntä paratiisissa. Ihminen kieltäytyi Synnin vastuusta.
Herra kuitenkin läheti poikansa ihmiseksi maailmaan. Jumala kuitenkin kaikessa hyvyydessä valitsi tien saada ihmiset yhteyteensä. Tämä lupaus ilmoitettiin heti raamatun alkulehdillä, että messia on tuleva.
Lue. 1.Moos.3:15.
Millainen rooli baptismissa on Jeesuksella jos teologinen ajattelu johtaa siihen, että ihminen voi lunastaa taivaspaikkansa omin avuin.
Eikö raamattu vakuuta meille, että Jeesus lunasti meidät siitä mihin Aadam meidät ajoi?
Seuraavilla Raamatunpaikoilla osoitan, että Perisynti ajattelu on olemassa Raamatussa. Ihminen polveutuu kahdesta ihmisparista. Ja he perivät esivanhempiensa heikkoudet. Ihmistä ei luotu kuolemaan , kuolema tuli vasta kun ihminen ei totellut Jumalaa.

1.Moos. 6:5.
Mutta kun Herra näki, että ihmisten pahuus oli suuri maan päällä ja että kaikki heidän sydämensä aivoitukset ja ajatukset olivat kaiken aikaa ainoastaan pahat,

Job. 14:4.
Syntyisikö saastaisesta puhdasta? Ei yhden yhtäkään.

Ps. 51:5 . KR.92. Syntinen olin jo syntyessäni, synnin alaiseksi olen siinnyt äitini kohtuun.
Room. 3:9-11.
Miten siis on? Olemmeko me parempia? Emme suinkaan. Mehän olemme edellä osoittaneet, että kaikki, niin hyvin juutalaiset kuin kreikkalaiset, ovat synnin alla, niinkuin kirjoitettu on: "Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan, ei ole ketään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa;
Room. 8:20.
Sillä luomakunta on alistettu katoavaisuuden alle - ei omasta tahdostaan, vaan alistajan - kuitenkin toivon varaan,
Room. 11:32.
Sillä Jumala on sulkenut kaikki tottelemattomuuteen, että hän kaikkia armahtaisi.

1.Joh. 2:2
Ja hän on meidän syntiemme sovitus; eikä ainoastaan meidän, vaan myös koko maailman syntien.

Syntiin lankeemus koskee meitä kaikkia ihmisiä, ei vain niitä jotka sen ymmärtävät, vaan kaikkia.
Koska meillä on yhteiset juuret. Jeesus yhdistetään Raamatussa Aadamiin ja koska Jeesus on Uusi Aadam, niin hän lunastaa kaikki ne jotka häneen uskovat, ja lunastus ja pelastus on auki kaikille.
Kuten synti on kaikille sama, niin on myös pelastuskin.

Raamattu ei tee eroa tekosyntejen ja syntisyyden välille. ( toki oman sydämmensä paaduttaminen ja Pyhitys elämän kieltäminen ovat myös epä-raamatullisia ajatuksia) Vaan kaikki ihmiset ovat syntisiä.
Vaikka olisit kuinka hyvä tahansa, niin olisit, kuten Lutherkin sanoo Itsekäs ihminen joka haluaa vaan pelastaa oman nahkansa. Ihminen joka kuvittelee omilla valinnoillaan osoittamaan omaa hurskauttaan on vain säälittävä valehtelija. Ihmisen syntisyys on perustavaa laatua, ja ilman Jeesusta Jokainen meistä olisi matkalla kohti kadotusta. Tässä onkin merkittävä seikka.
Eikö ihminen ole kadotuksen oma ilman Jeesusta.
Miksi ihminen on kadotuksen oma ilman Jeesusta. Aadamin takia. Eikö meidän aadamilaisuus ole osa meidän elämää jo hyvin pienenä. Js ihmisissä ei ole kuoleman leimaa, niin miksi lapsi kuolee matkalla kohdusta maailmaan jos se ei ole kerennyt tehdä syntiä. Sillä eikö synnin palkka ole kuolema.
Kuoleman ja sairauksia ymmärtämiseksi tarvitsemme välineen ja se on perisynti.
Aadamin takia me kuolemme ja sairastumme. Eikä ole väliä teemmekö enempi syntiä vai vähempi.
Jos perisyntiä ei ole niin miksi jotkut rikolliset elävät kauemmin kuin hurskaat vanhukset?
Eikö kuolema ole meidän kaikkien osa. Tällainen ajattelu johtaa tekosyntien kyttäämiseen ja niiden fanaattiseen seuraamiseen. Tällöin olisi myös hyvä itsekkistä syistä olla uskovainen koska se tuottaisi pitkän ja yltäkylläisen elämän.

Room. 5:12,14,19.
Sentähden, niinkuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska kaikki ovat syntiä tehneet -
kuitenkin kuolema hallitsi Aadamista Moosekseen asti niitäkin, jotka eivät olleet syntiä tehneet samankaltaisella rikkomuksella kuin Aadam, joka on sen esikuva, joka oli tuleva. sillä niinkuin yhden ihmisen tottelemattomuuden kautta monet ovat joutuneet syntisiksi, niin myös yhden kuuliaisuuden kautta monet tulevat vanhurskaiksi.

1.Kor. 15:21-22,47.
Sillä koska kuolema on tullut ihmisen kautta, niin on myöskin kuolleitten ylösnousemus tullut ihmisen kautta. Sillä niinkuin kaikki kuolevat Aadamissa, niin myös kaikki tehdään eläviksi Kristuksessa, Ensimmäinen ihminen oli maasta, maallinen, toinen ihminen on taivaasta.
Jes.64:6. KR.92.
Kuin saastaa me olemme olleet, kuin tahrainen riepu on koko meidän vanhurskautemme. Me kaikki olemme kuin kuihtuneita lehtiä, ja syyllisyytemme pyyhkäisee meidät pois kuin tuuli

Gal.3:22. KR.92.
Pyhä kirjoitus on kaiken sulkenut synnin vankilaan sitä varten, että se, mitä on luvattu, annettaisiin niille, jotka uskovat Jeesukseen Kristukseen
Room. 3:23.KR38.
Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla

Koska perisynti on olemassa, niin siksi Jumalan Poika tuli Ihmiseksi, että se lunastaisi koko ihmisen synnin turmeluksesta. Jumalan poika ei ollut vain ideaalilla tasolla pelastaja, vaan kokonaisuudessaan.
Hän oli ihminen keskuudessamme. Joh.1:14.
Jeesus peri äitinsä eli Marian puolelta kuolevan ja turmeltuneen ruumiin, mutta Isältään eli Jumalalta hän sai kyvyn olla synnistä erillään, koska Jeesus tehtiin synniksi ihmisten tähden. Jeesuksessa ei ollut perisyntiä, mutta hänen piti olla ihminen jotta lunastus koskisi koko ihmistä. Lue. Fil.2.
Jumalan Poika hylkäsi taivaallisen kirkkautensa tulemalla ihmiseksi.
Synnitön sikiäminen ja synnitön Jumalan poika otti osaa kirottuun ihmis-sukuun.
Jeesus oli enemmän kuin ihminen, hän oli Lihaksi tullut Jumalan Poika joka ihmeellisen inkarnaation avulla tuli maailmaan kaltaiseksemme.
Uusi Aadam vanhasta. Liha Lihasta, sielu sielusta. Hammas hampaasta.
Jumalan ehdoton tahto vaati sovitusta, siitä meille on historiassa osoitetut synti uhrit ja eläin uhrit, joita israelilaiset uhrasivat. Mutta toki ne olivat vain tulevan varjo ja esikuvia, sillä ei Jumala niihiin koskaan mielistynyt, vaan niillä osoitettiin, että synnistä maksettiin aina verellä. Lue myös. Hepr. 10.

Hepr. 7:26.
Senkaltainen ylimmäinen pappi meille sopikin: pyhä, viaton, tahraton, syntisistä erotettu ja taivaita korkeammaksi tullut,

2.Kor. 5:21.
Sen, joka ei synnistä tiennyt, hän meidän tähtemme teki synniksi, että me hänessä tulisimme Jumalan vanhurskaudeksi.

1.Joh. 3:8-9.
Joka syntiä tekee, se on perkeleestä, sillä perkele on tehnyt syntiä alusta asti. Sitä varten Jumalan Poika ilmestyi, että hän tekisi tyhjäksi perkeleen teot. Ei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä, sillä Jumalan siemen pysyy hänessä; eikä hän saata syntiä tehdä, sillä hän on Jumalasta syntynyt.

Mistä lunastetaan. Synnistä. Paavali puhuu sitä hyvin voimakkain sanoin myös.
Me tiedämme, että laki on hengellinen. Minä sitä vastoin olen turmeltunut ihminen, synnin orjaksi myyty. Niinpä en enää teekään itse sitä, mitä teen, vaan sen tekee minussa asuva synti. Minä kurja ihminen! Kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista Room.7:14,17, 24.

Synnin orjaksi ihminen myytiin aadamin toimesta. Aadamin tehtävä oli viljellä ja varjella maata ja täyttää se jälkeläisillä. Mutta Aadam täydellisen luomuksena hylkäsi kaiken tämän ja otti osaa kuoleman ja kirouksen taakasta. Siksi me kannamme Aadamin hedelmää myös.
Paavali kiteyttää synnin luonteen niin voimakkaasti, että hän toteaa kuka minut pelastaa tästä kuolevasta ruumiista.

Baptistinen teologia on syytä ottaa huomioon koska heidän käsitteensä ihmisestä on hyvin vanhateologinen, eli keskiajalta löysimme koulukuntia katolisesta kirkosta, jossa uskottiin, että ihmiseen oli jäänyt hyvän rippeitä ja että niitä ruokkimalla ihminen kasvattaisi itsessään olevaa pyhää suuremmksi ja edistyisi uskon tiellä- Martti Lutherin ajatukset olivat erittäin radikaaleja silloin, koska ne muuttivat koko pelastus käsityksen niin radikaalisti, että se oli ihmisestä itsestään täysin riippumaton. Ja että se oli Lahjaa.
Uskovien harhaluulot, perisynnin olemattomuudetsa ovat valitettavia, ja siitä syystä on hyvä ottaa esiin tämä raamatullinen kanta jos kohtaa baptisteja.

Jumalan sana puhtaasti todistaa perisynnin olemassaolosta, se ei ole vain tekosynteja, eikä ajatussynteja, tai tekemättäjättämis syntejä vaan koko ihmistä leimaa synti. kuten ihminen johon on painettu leima olet pelastettu ja vanhurskas, niin samanlaila meitä leimaa synti. teidät on synnin alle myyty. Jotta Jumala osoittaa meille jälleen armonsa. Mutta Jos hylkäämme ajatuksen, että me emme ole syntisä, niin me teemme Jumalasta valehtelijan.

Jumalan karitsa ei tullut vain ohjaamaan meitä oikealle tielle vaan ottamaan pois maailman synnin.
Tämä ottaminen tarkoittaa koko ihmisen kokonaisvaltaista lunastamista. Jeesus ei ollut vain "demoni budhan" kaltainen opettaja joka opetti ihmiselle itsekeskeistä itseensä käpertymistä vaan, Jeesus tuli ihmisille lahjaksi. Me kidutimme häntä, ruoskimme ja heitimme omat vihamme hänen niskaan. Me vihaamme Jeesusta koska hän on hyvä ja me ei. Tänä päivänäkin on ihmisiä jotka vihaavat sydämmensä pohjasta Jeesusta vaikka hän ei ole tehnyt sille ihmiselle mitään pahaa. Lukekaa Raamatusta ja etsikää mitä pahaa Jeesus teki.
Jeesus Rukoili jopa niiden puolesta jotka ristiinnaulitsuvat hänet.
Jumala katseli poikansa Kuolemaa ja hän kärsi. Jumala kärsi myös, sillä se on filosofinen harhaoppi, että Jumala on vain despootti joka kaikessa majesteettisuudessaa ei tunne mitään tunteita.
Jos syntinen ihminen tuntee niin miten ei sitten Jumala? Ollaanko me kyvykkäämpiä arvioimaan Jumalaa vaikka me itse olemme turmeltuneita. Heh epäilen...

On hyvä, että baptistit lukevat raamattua ja turvaavat Herraan, mutta on myös kohtuutonta asettaa ihmisille sellaisia taakkoja ja pyhitys velvotteita mistä kukaan ei selviä. Miten ihminen voi tuntea kelpaavansa Jumalalle, jos hänen kaikki tekemisensä eivät riitä. vastaus on ei koskaan. ihminen ei kelpaa Jumalalle, mutta vain Jeesusken kautta, karitsan joka ottaa pois Aadamin kirouksen eli perisynnin me saamme iloiten huokaista, että me emme voi ostaa tätä lahjaa vaan me voimme vain alistua sen lahjoittajan tahtoon.
Kaikki me kuolemme Aadamissa, mutta kaikki me tulemme elämään Kristuksessa.

Miski me kuolisimme aadamissa jos me emme olisi häneltä koskaan perineet mitään? Mitä ihmettä tuhansia vuosia sitten elänyt ja kirottu mies vaikuttaa meidän elämäämme? Miten hänen tekonsa ovat osaamme, jos me emme olisi perinyt häneltä mitään. Miksi Raamattu jatkuvasti puhuu Aadamista, jos hänen tekemiset eivät olisi vaikuttaneet meihin. Yksi selitteinen vastaus on perisynti.

Jes.53:6.
Me vaelsimme kaikki eksyksissä niinkuin lampaat, kukin meistä poikkesi omalle tielleen. Mutta Herra heitti hänen päällensä kaikkien meidän syntivelkamme.
Joh. 1:29b
"Katso, Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti