tiistai 24. marraskuuta 2009

Nainen ja Apostolinen virka (naispappeus) Osa I.


Tämä kysymys kuuluu samaan kategoriaan kuin homo kysymyskin. Eli maallisen yhteiskunnan muutokseen ja käymistilaan. Vuonna 1986 elokuun kahdeksantena päivänä suomessa tuli voimaan laki miehen ja naisen tasa-arvosta.
Nais-pappeus hyväksyttiin suomessa 1986 marraskuun kuudespäivä, eli hieman sen jälkeen kuin valtio oli päättänyt uudistaa tasa-arvo lakia.
Ihan niinkuin suomessa ei olisi ollut tasa arvoa ennen vuotta 1986.
Mikä tässä vuodessa on mielenkiintoista on se, että kirkko seuraa maallista esivaltaa tässä. Kirkolliskokous odotti lain voimaantuloa jotta saisi naispappeutta vastustaville näyttää laki kirjaa, jottei he vastustaisi esivaltaa.
Tulevaisuudessa myös homo kysymys tulee seuraamaan samaa kaavaa. vuonna 2001, astui voimaan laki rekisteröidyistä parisuhteista, ja siitä vuodesta alkaen pappien suhtautuminen sodomiaan on muuttunut myötämieliseksi, etu nenässä tässä edistyksessä kulkevat naispapit. Jotka ovat vapaamielisempia asialle. Naispappeudella haluttiin myös varautua tulevaan pappis pulaan, sillä mies teologien määrä ei riittänyt yksin paikkaamaan tulevaa tyhjiötä.
Mutta onko tämä pätevä syy rikkoa seurakuntajärjestystä.

Onko papin virka sama kuin sihteerin virka, johon voimme soveltaa tasa arvo lakia.
Vaikka papin virkaan historiallisista syistä kuulukin joitain yhteiskunnalllisia velvollisuuksia ja oikeuksia, niin se ei tarkoita, että virka olisi yhteiskunnallinen.
Virka käsitys pappeuteen ei tule maalliselta vallankäyttäjältä tai työnantajalta, vaan viran juuret voidaan jäljittää aina luomisjärjestyksestä aaronin pappeuteen ja apostoliseen seurantoon.

Papinvirka ja vanha testamentti.
Ennen siinain liittoa pappillisia tehtäviä hoitivat perheen päämiehet. Vaikka siinain liitto ei ollut tullut vielä voimaan, niin heitä kutsuttiin jo silloin papeiksi. 2.Moos.19:20-25.
Israelin sukukunnasta erotettiin Leevin jälkeläiset papeiksi.
4.Moos.18:6-7.
Ja katso, minä olen ottanut teidän veljenne, leeviläiset, israelilaisten keskuudesta teille lahjaksi, Herralle annettuina toimittamaan palvelusta ilmestysmajassa. Mutta sinä ja poikasi sinun kanssasi hoitakaa papinvirkaanne, pitäen huolta kaikista alttarilla ja esiripun sisäpuolella suoritettavista tehtävistä, ja toimittakaa palvelusta siellä. Lahjana minä annan teille papinvirkanne; mutta syrjäinen, joka siihen ryhtyy, surmattakoon."

Vaikka Leeviläiset olivat pappis sukua, niin varsinaisia temppeli pappeja olivat vain aaronin jälkeläiset. 2.Moos.28:1. leeviläiset jotka eivät olleet aaronin sukua hoitivat monenlaisia toimia pyhäkössä. Mutta vain varsinaiset papit hoitivat Jumalan palveluksen.
4.Moos.3:6-9. "Tuo Leevin sukukunta esille ja aseta se pappi Aaronin eteen palvelemaan häntä. Ja he hoitakoot sekä hänen että koko kansan tehtäviä ilmestysmajan edustalla, toimittakoot palvelusta asumuksessa. Ja he hoitakoot kaikkea ilmestysmajan kalustoa ja israelilaisten tehtäviä, toimittakoot palvelusta asumuksessa. Niin on sinun annettava leeviläiset Aaronille ja hänen pojilleen; antakoot israelilaiset heidät hänen haltuunsa, hänelle palvelijoiksi.
Kts. 4.Moos.18:2-5.

Vanhan testamentin aikana pappeuteen ei kutsuttu erikseen niin kuin profeettoja, vaan pappeuteen valittiin syntymän perusteella (pappis suku)
Pappien piti myös olla virheettömiä ruumiinsa puolesta, esimerkiksi raajarikko ei kelvannut papiksi. papit olivat erikois asemassa muuhun kansaan nähden, koska Jumala oli asian niin ilmoittanut.
Papit pyhitettiin virkaan öljyllä valelemisella. Kts. 2.Moos.28:41.
Papiksi vihkiminne kesti 7 päivää jolla saattaa olla jonkinlainen yhtymäkohta luomiseen, eli symboolinen vertaus. Myös Öljyllä voiteleminen kuvasi Pyhän hengen voimaa.
Papit olivat myös kansan opettajia (huom yhtymäkohta UT. 1.Tim.2:12.) ja he toimivat myös tuomareina vaikeissa riita kysymyksissä.
Papeilla oli myös suuri vastuu ja vastuun laiminlyöminen aiheutti myös monia ongelmia, kuten eräs kertomus kertookin Eelin pojista. 1.Sam.2:12-25

Mutta myös kansakin kääntyi epäjumalien puoleen ja karkoitti oikeat papit joukostaan.
2.Aik.13:9,12. Te olette karkottaneet Herran papit, Aaronin jälkeläiset, ja leeviläiset. Näiden sijaan olette asettaneet itsellenne pappeja muiden kansojen tapaan: kuka vain on tullut vihittämään itsensä papiksi ja tuonut mukanaan sonnin ja seitsemän pässiä, hänestä on tehty epäjumalien pappi Jumala johtaa meitä, ja hänen pappinsa ovat valmiina antamaan torvillaan meille taistelumerkin. Israelilaiset, älkää ryhtykö sotimaan Herraa, isienne Jumalaa vastaan. Se ei onnistu.

Profeetat nuhtelivat pappeja ja monesti kovasanaisesti heidän vääristä menettelyistä.
Jumala näin mahdollisti parannuksen tekemisen kansalle ja papistolle profeetojen välityksellä.
Yksi näitä kuuluisista profeetoista oli Jesaja, joka kuoli marttyyrina.

Jes.28:7-14.
Ja nämäkin horjuvat viinistä ja hoipertelevat väkijuomasta. Väkijuomasta horjuu pappi ja profeetta; he ovat sekaisin viinistä, hoipertelevat väkijuomasta. He horjuvat näyissä, huojuvat tuomioissa. Sillä täynnä oksennusta ja saastaa ovat kaikki pöydät - ei puhdasta paikkaa! "Keitähän tuokin luulee taitoon neuvovansa, keitä saarnalla opettavansa? Olemmeko me vasta maidolta vieroitettuja, äidin rinnoilta otettuja? Käsky käskyn päälle, käsky käskyn päälle, läksy läksyn päälle, läksy läksyn päälle, milloin siellä, milloin täällä!" -
Niin, sopertavin huulin ja vieraalla kielellä hän on puhuva tälle kansalle, hän, joka on sanonut heille: "Tässä on lepo; antakaa väsyneen levätä, tässä on levähdyspaikka". Mutta he eivät ole tahtoneet kuulla. Niinpä on Herran sana oleva heille: "Käsky käskyn päälle, käsky käskyn päälle, läksy läksyn päälle, läksy läksyn päälle, milloin siellä, milloin täällä", niin että he kulkiessaan kaatuvat selälleen ja ruhjoutuvat, että heidät kiedotaan ja vangitaan. Sentähden kuulkaa Herran sana, te pilkkaajat, te jotka hallitsette tätä kansaa Jerusalemissa.

Vanhan testamentin pappeus lakkasi olemasta vuonna 70jkr, kun jerusalemin temppeli tuhottiin roomalaisten toimesta. Tämä koskee vain uhri pappeutta, koska temppelissä toimitettavat päivittäiset uhrit lakkasivat olemasta. Jeesus profetoi tämän temppelin tuhotumisen jo eläissään.
Matt. 24:1-2. Kts myös jakeet 15-28.
Ja Jeesus lähti ulos pyhäköstä ja meni pois; ja hänen opetuslapsensa tulivat hänen tykönsä näyttämään hänelle pyhäkön rakennuksia. Niin hän vastasi ja sanoi heille: "Ettekö näe näitä kaikkia? Totisesti minä sanon teille: tähän ei ole jäävä kiveä kiven päälle, maahan jaottamatta."

Raamatussa on myös kertomus kuningas papista, joka on esikuvallinen Jeesuksen pappeudella ja kuninkuudelle, ns Melkisedekin peppeus. Joka oli leeviläisiä pappejakin korkeampi.
1.Moos.14:18-20. Ja Melkisedek, Saalemin kuningas, toi leipää ja viiniä; hän oli Jumalan, Korkeimman, pappi. Ja hän siunasi hänet sanoen: "Siunatkoon Abramia Jumala, Korkein, taivaan ja maan luoja. Ja kiitetty olkoon Jumala, Korkein, joka antoi vihollisesi sinun käsiisi." Ja Abram antoi hänelle kymmenykset kaikesta.
Hepr. 7:15 Ja tämä käy vielä paljoa selvemmäksi, kun nousee toinen pappi, Melkisedekin kaltainen,

Patriarkkojen aikana myös Nooa toimi pappina.
1.Moos. 8:20 Ja Nooa rakensi alttarin Herralle ja otti kaikkia puhtaita karjaeläimiä ja kaikkia puhtaita lintuja ja uhrasi polttouhreja alttarilla.

Abraham, Iisak, Jaakob ja jopa Job toimivat pappeina perheidensä puolesta.
Tällä vanhan testamentin yhteydellä tahdon tuoda esiin sen puolen, ettei missään vaiheessa nainen hoitanut tätä toimenpidettä, vaan tehtävä oli aina miehen vastuulla ja velvollisuutena.

Vanhan testamentin pappeus ajatus voidaa jäljittää sen patriarkaalisuuden takia myös luomiseen, ja miehen ja naisen eri tehtäviin. Mies on luotu perheen pääksi, ja nainen on miehestä otettu. Näin Miehen ja naisen funktiot Jumalan edessä ovat papillisessa mielessä myös erit.
Papillisuudella tarkoita sitä asetelmaa, että Mies perheessä hoitaa hengelliset asiat.
Toki nainen myös osallistuu, ei ole yksin miesten monopoli.

1.Moos. 3:16
Ja vaimolle hän sanoi: "Minä teen suuriksi sinun raskautesi vaivat, kivulla sinun pitää synnyttämän lapsia; mutta mieheesi on sinun halusi oleva, ja hän on sinua vallitseva".

Kol. 3:18. Vaimot, olkaa miehillenne alamaiset, niinkuin sopii Herrassa.

1.Kor. 14:34. olkoot vaimot vaiti teidänkin seurakunnankokouksissanne, sillä heidän ei ole lupa puhua, vaan olkoot alamaisia, niinkuin lakikin sanoo.

Patriarkaalisuus on se malli joka on luontaisin perhemalli, jossa mies ja nainen hoitavat luonnolleen sopivia askareita ja velvollisuuksia.
Myös näin perhe ja yhteisö nauttii kummankin sukupuolen lahjoista.
Ei niin, että naisesta pyritään tekemään mies tai toisinpäin.
Jumala kaikessa viisaudessaan on ilmoittanut miten on hyvä.
Vaikka vetoan tässä luomisjärjestykseen, niin sillä en tarkoita arvo järjestystä.
Sillä mies ja nainen ovat perheessä saman arvoisia, vaikka heillä on eri tehtävät, eihän mies voi imettää lastaan tai synyttää, tai ei nainen voi korvata miehen auktoriteetti mallia lasten edessä, tai siittää lapsia. Vaikka mies ja nainen eivät voi olla tismalleen samanlaisia niin se ei tarkoita, että he olisivat epä-tasa arvossa, tai että siinä olisi jotain vikaa.

Tämä tasa arvo kysymys on vääristynyt,sukupuoli kuva jossa naisesta on pyritty tekemään mies jotta kapitalistinen yhteiskunta saisi naisesta irti kaiken sen, mitä äitiys esimerkiksi vie siltä. Nainen ei ole kapitalistisen arvojen mukaan yhtä tuottelias, koska se pitää äitiys lomaa ja on helpommin pois työstä lasten ollessa sairaana kuin mitä mies. Siksi paras tapa on opettaa naisille ja tytöille naiseutta vieroksuvia arvoa. Naiseuden vääränlainen ponkittäminen seksismi ja ihmisen esineellistäminen.
Kovuus, tunteettomuus, ja dynaamisuus. Näitä on yleensä pidetty miehille ominaisina luonteen piirteinä. Mutta koska naiselle ominaisempia on emotionaalisuus, niin siitä pyritään eroon juuri tekemällä naisesta kova jätkä. On siksi hyvin kyseinalaista sanoa, että nyky yhteiskunnan säännöt ovat oikeasti tasa arvoisia verrattuna patriarkaaliseen perhe malliin.

Työelämän säännöt nykyään muistuttavat enemmän näin kielikuvallisesti sotilaallisen poikkeus tilan arvoja, kuin tasa arvon rakenteita. Myös Miehen luontainen ajattelu joutuu epä-tasa painoon, jos hänet ajetaan nurkkaan riistämällä häneltä luontainen rooli, mm perheessä.
Tällainen erottelu yhteiskunta tekee vain eripuraa sukupuolten välille, kun sen luonnollista harmoniaa rikotaan. Miehen on helpompi kunnioittaa naista naisena, ja naisen helppo kunnioittaa miestä miehenä.
Yhteiskuntamme on ikävä kyllä rakennettu siihen suuntaan, että miehen tilalle on otettu holhoava yhteiskunta. Luonnollinen perhe malli on murrettu siinä missä luonnollinen tapa elää.
Yhteiskunta joka ei elä maasta, tulee ennemmin tai myöhemmin vieraantumaan siitä. Niin että hillitön saastuttaminen ja materian palvonta saa ennen näkemättömät mittasuhteet.
Mutta takaisin aiheeseen. :)

Jumala loi ensin miehen ja siksi luomisjärjestys on tärkeä myös tässä aiheessa.
1.Moos.2:23.
ja mies sanoi: -- Tämä se on! Tämä on luu minun luustani ja liha minun lihastani. Naiseksi häntä sanottakoon: miehestä hänet on otettu.

1.Kor. 11:7-9.
Miehen ei tule peittää päätänsä, koska hän on Jumalan kuva ja kunnia; mutta vaimo on miehen kunnia. Sillä mies ei ole alkuisin vaimosta, vaan vaimo miehestä; eikä miestä luotu vaimoa varten, vaan vaimo miestä varten.

1.Ti 2:13 Sillä Aadam luotiin ensin, sitten Eeva;
Raamatussa esiintyvä morsius symboliikka kuvaa Kristusta ja seurakuntaa, mutta myös miestä ja naista (avioliitto) joka varsinkin ortodoksisessa perinteessä on hyvin esillä.
KTS. Matt.9:15. Ilm.19:7-10, 21: 2,9.

2.Kor. 11:1-3.
Jospa kärsisitte minulta hiukan mielettömyyttäkin! Ja kyllähän te minua kärsittekin. Sillä minä kiivailen teidän puolestanne Jumalan kiivaudella; minähän olen kihlannut teidät miehelle, yhdelle ainoalle, asettaakseni Kristuksen eteen puhtaan neitsyen. Mutta minä pelkään, että niinkuin käärme kavaluudellaan petti Eevan, niin teidän mielenne ehkä turmeltuu pois vilpittömyydestä ja puhtaudesta, joka teissä on Kristusta kohtaan.

Ef. 5:22-25, 27, 30-33.
Vaimot, olkaa omille miehillenne alamaiset niinkuin Herralle; sillä mies on vaimon pää, niinkuin myös Kristus on seurakunnan pää, hän, ruumiin vapahtaja. Mutta niinkuin seurakunta on Kristukselle alamainen, niin olkoot vaimotkin miehillensä kaikessa alamaiset. Miehet, rakastakaa vaimojanne, niinkuin Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi itsensä alttiiksi sen edestä, saadakseen asetetuksi eteensä kirkastettuna seurakunnan, jossa ei olisi tahraa eikä ryppyä eikä mitään muuta sellaista, vaan joka olisi pyhä ja nuhteeton. sillä me olemme hänen ruumiinsa jäseniä. "Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa,
ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi." Tämä salaisuus on suuri; minä tarkoitan Kristusta ja seurakuntaa. Mutta myös teistä kukin kohdaltaan rakastakoon vaimoaan niinkuin itseänsä; mutta vaimo kunnioittakoon miestänsä.
Kristuksen ruumis merkitsee seurakuntaa, ja miehen ja naisen luomisjärjestys liittyy seurakunnan asetuksiin hoitaa kristuksen ruumiin tehtäviä.
Seurakunnan Jumalan palvelus toteutuu siis luomisen mukaisesti, jossa jaetaan sanaa ja sakramentteja.
Miehen osuus seurakunnassa liittyy esikuvallisiin uhreihin Jumalalle, kuten esirukoukset ja sanan välittäminen. Mies edustaa symboolisesti kristusta hoitaessaan seurakuntaa.
Siksi vain mies voi toimia seurakunnassa paimenena. Naisen vastuulle jää muunlaiset tehtävät kristuksen ruumiin yhteydessä.
Ensimmäiset jotka vihittiin tehtävään uudessä testamentin mukaan olivat seitsemän diakonia joista jokainen oli mies. Tämä oli niin sanotusti ensimmäinen kättenpäälle paneminen jolla välitettiin apostolinen seuraanto(apostolinen suksessio)
KTS. Ap.t.6:1-7.

Maria Magdaleenan tapauksessa, joka oli ensimmäisiä todistajia ylösnousseesta kristuksesta. Tällä on pyritty perusteleman naisen apostolisia oikeuksia.
Mutta Jeesus kielsi Maria Magdaleenaa koskemasta häneen, mutta salli silti Tuomaan koskea.
Minulle on epäselvää liittyykö tämä teologisesti juuri luomisen järjestykseen vai mihin.
Mutta tuon asian esille, koska sillä saattaa olla jotain teologista arvoa, juuri sen takia, että Jeesus oli ylösnoustessa uudessa ylösnousemus ruumiissa, ja kuvaa näin myös uutta luomista.
Termien käyttö liittyy siis luomiseen.
vanhan aadamilaisen lihan törmättyä uuteen luomukseen.
Joka edustaa alkuperäisempää asetusta, ja koska kristuksen ruumis on täällä maanpäällä taivaallisen esikuva, niin näillä voi olla siten jotain yhteyttä toisiinsa.
Joh.20:17,27.

Luomisjärjestys ja pelastus tulevat hyvin vahvasti esiin myös paavalin kirjeissä korinttilaisille n 55jkr. Korinttilaiskirjeen tarpeellisuus oli hyvin ajankohtainen, koska korintin seurakuntaa oli ilmaantuntu vääränlaisia opetuksia, jotka olivat apostoliselle opille vieraita, kuten käsitys avioliitosta, seurakunnanjärjestyksestä ja myös näkemyksiä naisesta.
Korinttilaisiin on varmasti vaikuttanut se, että kaupunki oli täynnä pakanallisia kultteja, joissa rehotti hedonismi ja pakana papittarien moraalittomuus.

Esimerkkeinä meille tässä on myös se ,että naisen on rukoiltava pääpeitettynä, enkeleiden takia.
Tämä kohta on opillisesti vaikea, mutta ehkä sillä halutaan korostaa, sitä, että päähine tai hiukset symbolisoivat vallan alaisuuden merkkiä, eli kun nainen rukoilee ja mies on läsnä, niin hänen on pidettävä päähinettä. Näin hän ei häpäise itseään, miestään eikä myöskään Jumalan seurakuntaa. Tässä myös todistuu se, että Jumalan palveluksissa oli enkelien läsnäolo

1.Kor. 11:5,6,10.
Mutta jokainen vaimo, joka rukoilee tai profetoi pää peittämätönnä, häpäisee päänsä, sillä se on aivan sama, kuin jos hänen päänsä olisi paljaaksi ajeltu. Sillä jos vaimo ei verhoa päätään, leikkauttakoon hiuksensakin; mutta koska on häpeäksi vaimolle, että hän leikkauttaa tai ajattaa hiuksensa, niin verhotkoon itsensä. Sentähden vaimon tulee pitää päässään vallanalaisuuden merkki enkelien tähden.

Artikkeli jatkuu myöhemmin...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti