tiistai 14. heinäkuuta 2009

Raamatun Neljä Evankeliumia, ja niiden luotettavuus.



Kristillinen traditio on nykyaikana ajettu ahtaalle, sillä gnostilaisuus ja new age liikkeen kaltaiset lahkot pyrkivät sumuttamaan tavallisia ihmisä väärennetyillä tiedoilla.
Raamatun evankeliumit ovat joutuneet jo 1700 luvulta asti myös tiedemaailman hampaisiin.
Pitkään on ollut vallallaan ajatus siitä, että evankeliumit olisivat epäluotettavia lähteitä Jeesuksesta.

Tiedemiehet ovat sepittäneet evankelistojen kuvaukset saduiksi ja epä-johdonmukaisiksi.
Teologian opiskelijat myös Suomessa joutuvat kuulemaan hyvin ristiriitaisia näkökulmia evankeliumeiden kirjoitus ajankohdista ym.

On kuitenkin väärin luulla, että tiede maailma olisi aina yhtä köyttä vetävä organisaatio.
Tiedemaailmassa on monia tutkijoita, jotka esittävät myös hyvin poikkeavia näkökulmia evankeliumeiden kirjoitus ajankohdista, kuten J.A.T.Robinson.
Robinson on antanut hyvin toisenlaisen näkökulman mm evankeliumeiden kirjoitus ajankohdista.
Hän esittää kannassaan näin, että miksi uudessa testamentissa ei ole mitään mainintaa Jerusalemin temppelin hävityksestä ja temppeli Jumalan palveluksen loppumisesta, joka tapahtui 70jkr.

Robinson heittää ilmoille kysymyksen, että vaikeneminen voi johtua yksistään siitä, että evankeliumeiden kirjoitus ajankohta olisi tapahtunut jo ennen vuotta 70jkr.
Tavallisesti uskotaan, että vanhin evankeliumin teksti olisi vuodelta 65-70jkr ja loput olisi kirjoitettu aikaisintaan 80jkr (matteus).

Miksi Matteuksen evankeliumissa käsketään maksamaan veroa temppeli Jumalanpalveluksen ylläpidolle jos kerran temppeli oli jo tuhottu, ja roomalaiset olivat omistaneet temppelin jupiterille. Ainoa syy tämän maksamiseen on se, että temppeli edelleen toimisi Juutalaisena temppelinä joka joka tuhottiin vasta 70jkr.
Matt.17:24-27.
Jeesus ennusti myös Jerusalemin hävityksen,

Matt.24:1-2.
Kun Jeesus oli tullut ulos temppelistä ja oli lähdössä pois, opetuslapset tulivat hänen luokseen näyttääkseen hänelle temppelialueen rakennuksia.
Mutta Jeesus sanoi heille: "Näettekö kaiken tämän? Totisesti: kaikki revitään maahan, tänne ei jää kiveä kiven päälle.

Profetia temppelin tuhosta ennusti jo Danielkin vanhassa testamentissa, johon myös Matteus viittaa.
Dan.11:31. Hänen lähettämänsä sotajoukot tulevat ja saastuttavat pyhäkön ja pyhän vuoren, lakkauttavat päivittäisen uhrin ja asettavat pyhäkköön turmion iljetyksen.

Tällaiset ajatukset kirjoittaa jostain toisin, kun on jo tapahtunut tuntuvat aika eriskummalliselta.
Myös kirjoitusajankohtien uudelleen arviointi muuttaa koko käsityksen evankeliumeiden ajankohdista ja tekee niistä toisistaan riippumattomia.
Nykyään on vallallaan uskomus niin sanotusta kadonneesta lähteestä jota kirjoittajat ovat käyttäneet niin sanottu Q lähde.(Matt.Mark.Luuk.)

Q lähteenolemassa olon tarpeellisuus jää kuitenkin pois jos kirjoittajat ovat itsenäisesti kuvanneet tapahtumat, ilman, että jokainne olisi tavallaan kopioinut jo valmiina olevan tekstin.
Onhan evankeliumin kirjoittajat yksilöitä ja kirjoittavat omannäkösensä todistuksen tapahtumista.

Monesti on myös kritisoitu poikkeamia evankelistojen kirjoituksissa, mutta kun lukee näitä kirjoituksi, niin sieltä ei löydy mitään poikkeamaa, sillä jokaisessa niissä on samat pää linjat ja pää kohdat pysyvät samoina.

Evankeliumin kirjoittajat eivät myöskään olleet 2000luvun tiedemiehiä, vaan hyvin rahvasta väkeä, jotka puhuivat arameaa (Heprean murre). He joutuivat myös kirjoittamaan tekstinsä kreikaksi,(Koen kreikka) koska se oli sen ajan puhutuin kieli niinkuin englanti nykypäivänä, ja siksi myös lukijat ja kuulijat tavoittivat sanoman peremmin.

Nykyinen populistinen luulottelu kuvittelee myös, että tekstit olisivat jotenkin muuttuneet tai korruptoituneet kirkonmiestenkäsissä, ja että nikean konsiili 325jkr oli jonkun sorttinen sala kokous jossa vaan despootin omaisesti olisi päätetty, että nämä neljä evankeliumia nyt kuuluvat Uuteen Testamenttiin.
Asiahan ei ole näin. Syyrialainen apologeetti Tatianus julkaisi jo 160jkr neljän evankeliumin yhdistelmäteoksen nimellä Diatessaron. Teoksella haluttiin osoittaa, että vain nämä neljä olivat ne jotka kuuluvat kaanoniin. Irenaeus joka vastusti syvästi gnostilaista oppia. Puhui jo 180jkr neljän evankeliumin puolesta.

Evankeliumit ovat tekstejä jotka ovat lukutavaltaan tulleet luotettaviksi seurakunnissa, eivät missään muualla. Kirkon elämä ja seurakuntalaiset ovat ne hyväksyneet.
Esimerkinä voin suomalaisille antaa sen, että jos kysytään, mikä on suomalaisille kansallinen kirja? epäilemättä moni sanoo, Runeberg, Väinö Linna, Päätalo.

Kyseisiä kirjoja ei ole kukaan koskaan valinnut merkki teoksiksi, vaan ne ovat aikojen saatossa saaneet sen aseman. Näin on myös evankeliumeiden kohdalla.
On totta, että evankeliumeita on ollut useita, jopa satoja?
mikä sitten tekee näiden evankeliumeiden luonteen erityiseksi.
Kirjoitustapa, tekstien kirjoitusajankohdat.

Monet ns myöhemmät evankeliumit, kuten "markuksen salainen avankeliumi", pietarin evk, tuomaan lapsuus evk, ym ym. Ovat lukutavaltaan jo hyvin poikkevia ja niissä esiintyy hyvin lennokkaat ajatukset, jopa nykylukijoille.
Jeesuksen kerrotaan hyvin ristiriitaisesti esimerkiksi tuomaan lapsuus evk, että hän jopa tappoi lapsen joka törmäsi häneen juostessaan.
Markuksen salainen evk on karpokrationaarisen gnostilaisen lahkon kirjoitelma. Jolla he yrittivät selittää omat riettaat menonsa (hedonismi) joka oli tie pelastukseen.

Kirjoitus ajankohdat ovat myös myöhäisempiä, mitä kanoniin kuuluvat evankeliumit ovat. Kirjoitus tavat korostavat myös tietynlaista alku gnostilaisuutta ja puhuvat salaisista asioista jotka eivät kuulu kanoonisten evk luonteeseen, sillä kaikki oli julkista ja Jeesus opetti julkisesti ihmisiä. Pienikin perehtyminen gnostilaisiin teksteihin saa lukijan ku lukijan ymmärtämään, miksi kyse ei ole konoonisesta tekstistä.

Evankeliumeista on myös tuhansia eri käsikirjoituksi ja katkelmia. On hyvin erikoista, että mistään muusta antiikin ajan kirjoituksesta olisi niin montaa käsikirjoitusta tai ylipäätänsä löydetty yhtä paljon materiaalia mitä vertaila toisiinsa.

Evankeliumeiden luotettavuus on myös siinä, että aina kun löytyy uusia kääröjä ym vastaavia, niin voidaan todistaa, että kirjoitus ei ole muuttunut. Vaikka kopioita ja kopion kopioita on tehty jo satoja vuosia, ainoa mitä on muuttunut jonkin verran on kielioppi ja sananmuodot ehkä.
Mutta nämä ovat hyvin pieniä muutoksia, jos ajattelis sen puolesta, että mikä valta ihmisillä olisi voinut olla vaikuttaa muihin väärentämällä kirjoituksia. Mutta näin ei ole.

Evankeliumeissa mainitut paikat, kuten Betesdan lammikko. Joh.5. Oli pitkään pidetty keksittynä paikkana, kun arkeologit löysivät kyseisen paikan temppeli alueen pohjoispuolelta vuonna 1888.
Myös henkilöstä nimeltä pontius Pilatus, on ollut hyvin niukasti tietoa saatavilla, mutta vuonna 1961. Arkeologit löysivät roomalaisen teatterin raunioista hänen nimensä.
Vaikka Roomalainen Historioitsija Tacitus mainitsee Pilatuksen, romalaisena maaherrana jonka käskystä Kristus teloitettiin. Tacitus kirjoitti annaalinsa n 115jkr.
Kaikille kiinnostuneille voisin suositella kirjaa joka jonkun verran sivuaa aihetta.
Richard. T. France: Mitä Tiedämme Jeesuksesta, suom: Kirsi Sell.

Evankeliumit ovat parasta aineistoa, jos tahtoo saada tietää jotain kristinuskon synnystä ja historiasta, ja Jeesuksesta meidän Herrastamme.
Evankeliumin leviäminen on myös suuri ihme. Oppimattomat miehet joita vihattiin ja vainotiin julistivat oma henkensä uhallakin evankeliumia, ja kristinusko saavutti suosionsa vähäosaisten ja syrjittyjen parissa.
Kysymys mikä herää myös on, että jos ylösnousemus ei olisi totta niin miksi uhrata itsensä valheen tähden?
Juutalaiset väittivät Opetuslasten varastaneen Jeesuksen ruumiin ja he jopa maksoivat Roomalaisille sotilaille, että he puhuisivat näin ihmisille jotka ihmettelivät tyhjän haudan arvoitusta.


Mat 28:12-15.

Ja nämä kokoontuivat vanhinten kanssa ja pitivät neuvoa ja antoivat sotamiehille runsaat rahat
ja sanoivat: "Sanokaa, että hänen opetuslapsensa tulivat yöllä ja veivät hänet varkain meidän nukkuessamme.
Ja jos tämä tulee maaherran korviin, niin me lepytämme hänet ja toimitamme niin, että saatte olla huoletta."
Niin he ottivat rahat ja tekivät, niinkuin heitä oli neuvottu. Ja tätä puhetta on levitetty juutalaisten kesken, ja sitä kerrotaan vielä tänäkin päivänä.


Apt. 4:13
Mutta kun he näkivät Pietarin ja Johanneksen rohkeuden ja havaitsivat heidän olevan koulunkäymättömiä ja oppimattomia miehiä, he ihmettelivät; ja he tunsivat heidät niiksi, jotka olivat olleet Jeesuksen kanssa.

Evankeliumit ovat todistus meille mitä tapahtui, ja Raamatun sana on jo ennustanut sen, että tulee ihmisiä jotka tahtovat vääntää kirjoitukset omaksi tuhokseen.
Tulee näet aika, jolloin ihmiset eivät siedä kuulla tervettä oppia vaan haalivat itselleen halunsa mukaisia opettajia kuullakseen sitä mitä kulloinkin mieli tekee. 2.Tim.4:3.

Gnostilaisuus on monille tuntematon käsite, mutta heidän oppinsa on kuitenkin tämän päivän eurooppalaisen ihmisten huulilla. Ihmiset jotka lukevat dan brownin kirjoja, ja sen jälkeen julistavat tietävänsä kaiken, ovat kuin mies jota tuuli heiluttaa joka suuntaa.
Sillä vahvoilla on hän joka luo perustansa Raamattuun, eikä mihinkään populääriseen hokkus pokkus teokseen, jonka ainoa tarkoitus on myydä hyvin ja tehdä kirjailija kuuluisaksi.

Joh 20:31 mutta nämä ovat kirjoitetut, että te uskoisitte, että Jeesus on Kristus, Jumalan Poika, ja että teillä uskon kautta olisi elämä hänen nimessänsä.

Evankeliumeissa näemme monenlaisia tilanteita, evankeliumit eivät peittele ihmisen ja opetuslasten heikkouksia, eikä kavahda tuoda esiin myös Herramme tuskaa, getsemanessa.
Jos kyseessä olisi puhtaasti legendan omainen ja sepitetty taru ja jonkun ihmisen ylistys kartomus, niin asia ei olisi näin.
Evankeliumeissa tuodaan esiin ihmisen raadollisuus, rikotaan myös sen aikaisia kirjoitus sääntöjä, kuten naiset todistivat ylösnousemuksesta ensimmäisenä ei miehet.
Kirjoittajat Olivat ihmisiä, mutta Pyhän Hengen Inspiroimia, tekstit ovat meille rohkaisuksi ja eläväksi todisteeksi siitä, että Herra todella on säilyttänyt meille Pyhät Evankeliumit.
Matteus, Markus, Luukas ja Johannes.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti