tiistai 22. kesäkuuta 2021

"kunnes pakanain ajat täyttyvät" Osa I


"ja he kaatuvat miekan terään, heidät viedään vangeiksi kaikkien kansojen sekaan, ja Jerusalem on oleva pakanain tallattavana, kunnes pakanain ajat täyttyvät."
Luuk. 21.24.KR-38

Monia raamatun tutkioita on kiinnostanut tämä raamatun paikka. Mitä tarkoittaa tämä "pakanain ajat"? Tässä lyhyessä blogitekstissä käydään läpi joitain eri tulkintatapoja, jotka liittyvät tähän jakeeseen.

Aloitetaan kuitenkin tekstiyhteydellä. Tässä evenkeliumin kohdassa Jeesus profetioi kuulijoilleen, joita on kerääntynyt kuulemaan hänen opetustaan.

Jeesus aloittaa puhumalla temppelin hävityksestä (jerusalemin)
Luuk.21:5-6.KR-92

Kun jotkut ihastelivat temppeliä, sen kauniita kiviä ja näkyville pantuja lahjoja, Jeesus sanoi: Tulee aika, jolloin kaikki tämä, mitä te nyt katselette, revitään maahan. Tähän ei jää kiveä kiven päälle.


Tässä kohden Jeesus profetioi Jerusalemin ja temppelin hävityksen, joka tapahtuu Roomalaisten toimesta vuonna 70 jkr. Rooman kenraalin Titus Flaviuksen toimesta.
Roomalaiset hyökkäsivät Jerusalemiin, koska Juutalaiset kieltäytyivät maksamiasta veroja keisarille ja aloittivat kansanousun. Rooma lähetti sotilaita, Jerusalemiin, mutta heidän ensimmäinen yrityksensä tukahduttaa kapina epäonnistui. Jonka jälkeen Rooma lähetti lisää joukkoja Jerusalemiin ja valtasi sen pääsiäisenä 70.jkr.
Sanotaan että kristityt olivat paenneet Jerusalemista aiemmin, koska he ymmärsivät Jeesuksen aiemman lausuneen profetian merkityksen.
Jerusalemin taistelu kesti melkein 5 kk.
Jonka johdosta Jerusalemin tuho oli mittava. Myös jerusalemin temppeli tuhoitui täysin, jonka Jeesus oli profetoinut "Tähän ei jää kiveä kiven päälle"

Jerusalemin temppelin kiviä myös käytettiin hyökkääjiä vastaa. Juutalaiset iroittivat niitä ja pyrkivät estämään valloittajien etenemisen.
Vanhassa testamentissa jo esiintyy tuhon profetioita.


Jes.63:18.KR-92
Vain hetken sai kansasi pitää hallussaan pyhäkköäsi, nyt meidän ahdistajamme tallaavat sinun temppeliäsi.
Ps.79:1.
Asafin psalmi. Jumala, sinun maahasi ovat tunkeutuneet vieraat kansat, ne ovat saastuttaneet pyhän temppelisi ja muuttaneet Jerusalemin rauniokasaksi.


Temppelin kohtalon jälkeen Jeesus alkaa kertomaan lopun merkeistä., koska kuulijat kysyvät milloin tämä tapahtuu? Kuuliat haluavat tietää enemmän.
Jeesus aloittaa kertomalla merkeistä ja ajasta, josta sen tunnistaa. jakeet 7-19.


"varokaa ettei kukaan johda teitä harhaan. Kuulette sodista ja levottomuuksista.
Kansa nousee kansaa vastaa, joka puolella on suuria maanjäristyksiä. Nälän hätää, ruttotauteja, taivaalla näkyy suuria ennusmerkkejä. Teitä vainotaan nimeni tähden." jne jne...


Näiden hyvin voimakkaiden kuvausten jälkeen, joilla Jeesus kuvailee tapahtumien kulkua. Niin sen jälkeen Jeesus alkaa puhumaan sota joukoista, joka piirittää Jerusalemia.
Luuk. 21:20.KR-92.
Kun te näette Jerusalemin olevan sotajoukkojen piirittämä, silloin tiedätte, että sen hävitys on lähellä.

Jeesus ensin puhuu ja kertoo ikään kuin yleisemmällä tasolla tapahtumista, joilla näyttää olevan globaalimpi vaikutus, kuin paikallinen.Luukkaan evankeliumin kerronnassa tämä on havaittavissa, kun lukee lukua 21.
Raamatun käännöksissä nämä on myös otsikoitu, vaikkakin se ei ole alkuperäinen kirjoitustapa. Tekstit kirjoitettiin pötköön ilman mitään välejä.


Raamatun käännös traditio on kuitenkin jo pitkään jakanut tekstin lukuihin ja jakeisiin. Esimerkiki kirkkoraamattu 92 ja Raamattu kansalle käännös otsikoi myös tekstin sisälle. Vanhassa vuoden 38 käännöksessä otsikot ovat vain luvun alussa jaoteltuna. Tällä on haluttu pitää itse raamatun teksti vapaana toimittajan tai kääntäjän kirjoitukselta. vaikka se nykylukijaa helpotaakin, kun on väliotsikoita.

Tällä pyrin selkeyttämään sitä taustaa mistä käsin lähestymme aihetta. joka on otsikoitu blogissa "kunnes pakanain ajat täyttyvät"
Täytyy ymmärtää ensin tekstiyhteys. Missä yhteydessä jokin raamatun paikka taikka kohta on tuotu esiin.


Moni raamatun tulkitsija tekee luukkaan evankeliumissa eron jakeiden 19 ja 20 välille. Jakeissa 7-19 Jeesus puhuu Globaalisti lopun-ajoista, kun taas jakeissa 20-24 puhutaan tai kerrotaan Jerusalemin hävityksen tapahtumista, jotka voidaan ajoittaa historiaan, vuoteen 70 jkr. Tässä on tietenkin tulkinnan mahdollisuus.
Mutta tässä kirjoituksessa tutkitaan vaan tietyn jakeen merkitystä ja tulkintaa, jonka tekstiyhteyttä avaan tässä. artikkeli jatkuu. Osa II

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti